lizzas

    Hej, Jag är utbildad psykolog med magisterexamen sedan 2016 från ett annat EU land. Nu känner jag mig tillräckligt redo att börja komma in i yrket, men jag tycker att efter 7 år är det viktigt att uppdatera mina kunskaper inom yrket, speciellt är jag intresserad av utbildning/kurs inom KBT. Det finns väldigt många olika kurser och utbildningar på nätet och jag är ganska tveksam vilken borde jag välja. Har ni några tips/förslag? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att ge svar på din fråga måste man veta vad ditt mål med studierna kommer att bli... till exempel,
    om du i Sverige vill jobba som just Psykolog, så behöver du legitimation från socialstyrelsen. Den svenska psykologutbildningen är på fem år på heltid och ligger därför på "master-examensnivå" (alltså högre än magister...) så jag är "rädd" att din utländska utbildning kanske inte räcker för att få legitimation som psykolog i Sverige. Om du vill försöka få svensk psykologlegitimation, så råder jag dig ansöka hos socialstyrelsen och då får du svar om vilka kompletteringar som du eventuellt behöver göra och då är det just de kompletteringar som du ska göra. Du kan i vilket fall kika på framtid.se/yrke/psykolog
    Om du har andra planer än att få psykologlegitimation och jobba som psykolog (i Sverige) så kan du kika på yrket Psykoterapeut, även det är "legitimationsyrke" där legitimation krävs från socialstyrelsen. Då måste man ta ut examen från psykoterapeutprogrammet på ett universitet.  Behörighet till psykoterapeutprogrammen kan variera något, beroende på vilken inriktning inom programmet man söker till. Om du är intresserad av yrket psykoterapeut, vänligen se listan på studera.nu/jamfor-utbildning?q=psykoterapeutprogrammet
    Jag ser att psykoterapeutprogrammet med inriktning KBT ges på Karolinska Institutet i Stockholm, se information på ki.se/program/2pt16-psykoterapeutprogrammet, på Stockholms universitet, se su.se/sok-kurser-och-program/sptuy-ikbt och på Linköpings universitet, se Liu.se/utbildning/program/f7ypp
    Du får gärna kontakta studievägledare på de institutionerna på universiteten där relevanta utbildningar ges.
    *********
    Om du kan tänka dig jobba som t.ex Socialpedagog med inriktning KBT, så kika gärna på utbildningar inom Yrkeshögskolan: t.ex titta på den här utbildningen: yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt
    Utbildningar inom yrkeshögskola brukar oftast leda "raka vägen" till en anställning. Jag kan därför varmt rekommendera kika på yrkeshögskoleutbildningar, se utbud på www.yhguiden.se
    Om yrket Socialpedagog se framtid.se/yrke/socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare
    • lizzas : Hej Milla, tack för svaret. Jag har redan kontaktat Socialstyrelsen och enligt dem det enda som jag behöver göra för att bli en legitimerad psykolog är att genomgå PTP programmet. Innan jag ansöker till PTP platsen vill jag gärna uppdatera mina kunskaper, därför tänkte jag ta en extra kurs i KBT .
    • Milla :

      Det är nog i så fall en kurs på universitetsnivå som du behöver hitta... antar jag. Utbud av svenska universitetsutbildningar går att hitta på www.studera.nu och de sökbara utbildningar finns på www.antagning.se - du får gärna samråda med studievägledare på psykologprogrammen. Du kan också gärna fråga några verksamma psykologer om vilka kurser de kan rekommendera. Titta också in på webbplats Sveriges Psykologer (Psykologförbundet) - psykologforbundet.se och se om du hittar intressant för dig information där på sidan och kontakta dem med dina frågor.