Jennie

    Hej. Jag har en elev som är behörig - precis - till yrkesprogram. Av olika anledningar vill jag gärna veta om eleven har rätt att gå programinriktat val som riktar sig till exemplel mot Estet. Har läst på skolverket men blir inte klokare av det.

    • Anna : Kika på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV
    • : Hej. Jo men jag hitar inget om huruvida man har rätt att söka till programinriktat mot till exempel Estet - Högskoleförberedande alltså - Trots att man är behörig till ett Yrkesprogram
    • : Det är en elev med viss problematik varför jag försöker trolla lite :-)
    • Anna :

      Läs gärna mitt svar, nedan. Frågorna är bl.a: om ngn gymnasieskola i er del av Sverige kommer göra antagning på IMV till Estetiska programmet, över huvudet taget? På ES är varje inriktning som ett eget program; inriktningskurserna läses redan från år1. Viktigt därför med INRIKTNING på ES. Om IMV kommer finnas på just den aktuella Inriktningen på ES? Söka kan alla göra - till allt som är sökbart. Att man söker innebär dock inte att man kommer in. Om rätt inriktning på ES blir sökbart i er del av Sverige får eleven givetvis lägga det som första (högst prioriterat) alternativ i sin gymnasieansökan; sedan råder jag även lägga till några fler alternativ men om eleven ej kan tänka sig gå ngn annan utbildning än just på ES, då kan det bli knepigt. Finns ju ingen garanti på att hen kommer in. Och nu finns det inte Preparand heller (försvann från 1 juli 2019) där man kunde läsa för att bli "mer behörig" till gymnasiet, nu kan man inte det.

    • Anna :

      Läs gärna hela min kommentar (ovan) och mitt svar (nedan). Sedan är det också en bra idé att prata med kuratorn, och eleven kanske kan bli inskriven på Individuellt altenativ (platserna är mycket dyra bl.a pga stor personlatäthet); på Individ.alternativ kan man enligt individuell studieplan läsa "vilka kurser som helst" och kombinera studier med praktik; man kan på Individuellt alternativ läsa (de facto) på deltid men ändå få studiebidrag för heltidsstudier från CSN. Svårt att komma in på en så "lyxig utbildning" med stora individuella möjligheter.
      I första hand är Individ.alternativ tänkt för elever med speciell problematik men som också är obehöriga till gymnasiets nationella program: alltså både med problematik och obehörig. Men vi vet att det finns elever som fick läsa den utb., även när de var behöriga och t.ex hade godkända och t o m höga betyg från grundskolan (kuratorn och rektorerna samråder kring detta; utbildningsförvaltningen brukar också "säga sitt"). Då det är en speciell och mycket dyr utbildning - är den "reserverad" till just de mycket "speciella fallen".
      Vi känner också några fall där eleverna blev "placerade" på gymnasiets nationella program (förbi konkurrensen) pga speciella omständigheter: sociala-, hälso- mm. Och man går i de fallen via kuratorn, sjuksköterska-skolläkare, rektorer (på grundskolan och på gymnasiet); utbildningsförvaltningen i elevens kommun har mycket att säga till (det kan bli ett Nej pga det kanske finns andra elever som är ännu "mer behövande" än just den här eleven).

    • Anna :

      Jag tänker också på andra möjligheter - t.ex folkhögskola. Det är (som regel) från det läsåret då eleven fyller 18 år som folkhögskolorna tar in - men utbildningsförvaltningen i elevens kommun kan köpa en plats på en folkhögskola. Det finns många folkhögskoleutbildnignar med olika estetiska inriktningar. Där kan eleven läsa både estetiska kurser och svenska, engelska, matte mm. Men innan man tittar på www.folkhogskola.nu och letar efter en lämplig folkhögskoleutb., bör man nog förankra det hos utb.förvaltningen: fråga - om de kommer betala? Om inte, kan det tyvärr inte genomföras... och det är då från det läsåret när eleven fyller 18 år som hen kan söka "på egen hand" (det handlar om att folkhögskolorna får ersättning från staten för studerande som är 18 år... ej de yngre).

    • Anna :

      En "kreativ lösning": komma in på hantverksprogrammet (HV) eller restaurang- & livsmedels- (RL) - och läsa där tills det läsåret man kommer fylla 18 år under .. och söka då till folkhögskolornas Allmänna kurser med Estetiska inriktningar; varje folkhögskola gör egen antagning; man får söka till många olika folkhögskolor samtidigt; FHSK utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboenden.
      Varför just HV eller RL? jag tänker så här: man får vara mycket kreativ på de programmen - ex. Finsnickeri, Frorist, Frisör eller inom matlagning: Bageri-konsverken kan man skapa... Nu vet jag inte om "din elev" kanske är inne på Musik väldigt mycket och det finns ju inte inom yrkesprogrammen, men om man tänker sig yrke MUSIKINSTRUMENTMAKARE som är ett hantverksyrke, så är det ju jättebra att vara musikintresserad om man ska tillverka eller reparera musikinstrument... på så sätt kanske man kan försöka hitta ngt. yrkesprogram som passar.
      T.ex kunna laga och servera mat kan man alltid ha nytta av senare i livet, även om man ej ska jobba som Kock, Kallskänka eller Servitör. Om inte annat, kan man då alltid skaffa extrajobb eller sommarjobb på en restaurang - om man t.ex läser en lång utbildning och är ledig på sommaren ... det är inte alltid lätt att få sommarjobb, men har man lärt sig en del inom matlagning och/eller servering, är det betydligt lättare...
      Ännu ngt. att kika på: FT/Transport - en yrkesutbildning på gymnasiet där man kan ta körkort. Och att ha körkort kan vara en stor fordel i alla yrken! :)

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie; vi har skrivit en kort och ganska tydlig sammanfattning om den nya (från hösten 2019) utbildningen PROGRAMINRIKTAT VAL på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV
    På sidan här
    finns även "punktat" vilken behörighet, som formellt krävs.
    Men - det är inte självklart att ngn elev kommer tas in på IMV på Estetiska programmet i den delen av Sverige som eleven söker gymnasiet i.
    Som jag har förstått av info som Skolverket gav ut (på sin hemsida och även på infomötet som jag deltog i) så är det frivilligt att erbjuda platserna på IMV, men att "kommuner ska se till att lämpliga sökande tas in ändå..." - lite knepigt blir det om ingen gymnasieskola vill ta in (det är ju Frivilligt...) men, om jag förstår det rätt, så öppnar kommunala gymnasieskolorna i alla fall Några platser på IMV men det kan bli hård konkurrens om de platserna.

    Om eleven, formellt sett (se behörighetskraven på länken här) är behörig, får hen givetvis söka, om IMV till rätt inriktning på ES kommer bli sökbart alternativ på Hemsidan för gymnasieval; och en viss chans att antas finns i så fall.
    Sedan är "nästa fråga": finns det en rimlig chans för den eleven att uppnå kraven för examensbevis i slutet av tredje gymnasieår? Om inte, så bör ju inte gymnasieskola ta in - för gymnasieskolans uppgift är att se till att en rimlig chans finns att uppnå kraven för exam.bevis.
    ****
    Folkhögskola
    jag har i kommentaren till din fråga skrivit om det alternativet. Kanske lite långsökt... men vi vet att det förekommer (inte ofta men ändå...) att utbildningsförvaltningar köper platserna på folkhögskolorna för yngre elever (alltså de som är under 18 år).