Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill jämföra två program inom högskola-universitet, då råder jag dig att jämföra vilka kurser som ingår i programmet. Den informationen brukar finnas på utbildningarnas hemsidor men kontakta annars (med den frågan) studievägledare på de institutioner där programmen ges.
    Du skriver också "Vilken är bättre för framtiden-"... och jag gissar på att du undrar om vilken av de utbildningar ger större chans att få jobb, stämmer det? I så fall är det mycket svårt att svara. För det första, så sker förändringar inom DATA-IT oerhört fort. Nya färdigheter och mer kunskap krävs inom det område och i fall man vill lyckas inom den branschen måste man vara beredd att hela tiden lära sig nytt. Om man får jobb eller inte och vilket jobb man får (eller enskilda uppdrag) beror på många olika faktorer där formell utbildning är en viktig faktor men inte den enda. Även språkkunskaper och personliga egenskaper spelar stor roll. Ibland kräver arbetsgivare att man ska ha körkort och har man inte det, så får man inte just den tjänsten ... Om du vill ge dig in i DATA-IT branschen, måste du vara beredd att skaffa dig kunskap även utanför den formella utbildningen, på egen hand och detta både under utbildningen och efteråt.
    Som allmän SYV, inte expert på just den specifika kunskapsområde som du ställer frågan inom, kan jag inte ge dig ett bättre svar utan måste hänvisa dig till de som är experter och det är studievägledare på de relevanta utbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare