Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, apotekarprogrammet är 5-årigt; de andra två program är 3-åriga. Farmaceutprogrammet leder till kandidatexamen/receptarieexamen (enligt informationen på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu). Apotekarprogrammet leder till apotekarexamen. Receptarieprogrammet leder till receptarieexamen och kan också leda till kandidatexamen. Med receptarieexamen är man behörig att söka till masterprogrammet i farmaci - om man vill läsa för att bli apotekare.
    Apotekare och Receptarie finns i Sverige bland de yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen.

    För mer information om respektive program läs gärna på utbildningarnas egna hemsidor eller kontakta de som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges.

    Studie- och yrkesvägledare