MESSO

    Hej! Jag har läst samhällsprogram med 2800 p och jag har redan betyg som utökad i moderspråk 3 i tyska och i 4, tränings lära och i matte 3b. Jag läser nu lite kurser för att komma in till tandtekniker, så jag läser kemi 1, naturkunskap 2 och fysik. Min fråga är kommer fysik, natur och kemi betygar att räknas med mitt examen eller inte? eller hur kommer räknas de?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighet till utbildningar som leder till yrket Tandtekniker, i Sverige, beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
    Kurserna Fysik1a+Kemi1+Biologi1 kan (tillsammans) ersätta kravet på Naturkunskap 2. Men om du kommer ha godkänt betyg i nk2, då behöver ej betygen i fysik och kemi räknas in.... Det är lite krångligt... Detta för att Antagning.se kommer räkna till din fördel. Skulle du ha högre betyg i fysik och kemi (+ i biologi) än du har i naturkunskap 2, då räknas de betygen in (för att det skulle höja ditt meritvärde) men i annat fall kommer de inte räknas in.
    Mitt råd är att du ser till att Antagning.se kan se alla dina gymnasiala betyg. De kommer räkna in det som tvungen måste räknas in (för att annars är du obehörig och kan därför ej antas) + av de betygen som kan räknas in endast de som höjer ditt meritvärde.
    Du får gärna kika på framtid.se/yrke/tandtekniker och även kasta ett öga på några liknande yrken (obs! yrken kan likna varandra på olika sätt):

    Anaplastolog / Ansiktsprotetiker

    Finmekaniker

    Gipstekniker inom sjukvården

    Guldsmed

    Medicinsk ingenjör

    Okularist

    Optiker

    Ortopedingenjör

    Ortopedtekniker

    Protetiker

    Silversmed

    Sjukhusfysiker

    Tandhygienist

    Tandsköterska

    Studie- och yrkesvägledare