Mark2004
    Hoppas att detta meddelande når er i gott skick. Skulle ni kunna hjälpa min kompis med några tankar angående hennes plan för att uppnå en högskoleförberedande examen inom naturvetenskap och teknik? Trots att hon ännu inte har flyttat eller påbörjat studierna, skulle hon vilja ha en grundläggande plan att följa. Jag och hon har funderat på att ta följande kurser:

    Svenska som andraspråk 1
    Svenska som andraspråk 2
    Svenska som andraspråk 3
    Engelska 5
    Engelska 6
    Matematik 1c
    Komvuxarbete
    Historia 1a1
    Samhällskunskap 1b
    Religionskunskap 1
    Matematik 2c
    Matematik 3c
    Biologi 1
    Biologi 2
    Kemi 1
    Kemi 2
    Moderna språk arabiska 1
    Moderna språk arabiska 2
    Moderna språk arabiska 3
    Moderna språk arabiska 4
    Moderna språk arabiska 5
    Engelska 7
    Modersmål 1 arabiska
    Modersmål 2 arabiska
    Modersmål aktiva språkighet arabiska

    Hon försöker få en översikt över vilka alternativ som är tillgängliga innan hon flyttar till Sverige, särskilt med tanke på att hon vill arbeta samtidigt. Tror du att denna plan skulle vara tillräcklig för att uppnå en högskoleförberedande examen inom naturvetenskap och teknik? Hon skulle verkligen uppskatta era tankar och råd i förväg.

    Tack så mycket för er hjälp och tid.
    Ha en fantastisk dag!
    • Milla :

      Hur mycket svenska och engelska kan din vän idag? eller hur mycket svenska och engelska ska hon kunna när hon ska börja läsa i Sverige? Hur många år har hon gått i skolan innan hon ska börja läsa i Sverige? på hur många % av heltid ska hon arbeta samtidigt som hon läser mot examensbevis från komvux?

    • Mark2004 :

      Hon började studera SFI självständigt genom YouTube och övade med oss. Tyvärr stötte hon på ekonomiska och familjemässiga utmaningar, varför hon tvingades avbryta skolan. Jag är imponerad av hennes intelligens och arbetsamma natur. Fölaktligen tror jag att hon framgångsrikt kan slutföra SFI och grund nivå. Jag vänder mig till dig för att be om hjälp för henne innan hon kommer till Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna Moderna språk arabiska 1
    Moderna språk arabiska 2
    Moderna språk arabiska 3
    Moderna språk arabiska 4
    Moderna språk arabiska 5
    och
    Modersmål 1 arabiska
    Modersmål 2 arabiska
    Modersmål aktiva språkighet arabiska - går på förhand inta garantera att komvux kan erbjuda. Det är vissa kommuner som ibland kan erbjuda några av de kurserna på komvux, men långt ifrån alla kommuner. De kurserna är inte obligatoriska på komvux eller för att kunna ta ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux; anledning till varför undervisning och/eller prövningar i de kurser inte erbjuds på komvux kan t.ex vara brist på lärare som kan undervisa och/eller att för få personer söker till de kurserna i just den kommunen.
    Allmänt gäller: vi rekommenderar göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där man, i Sverige, är folkbokförd).
    För att göra studieplanering för personer som flyttar till Sverige i vuxen ålder, är det viktigt att veta deras tidigare utbildningsbakgrund. Man bygger på den skolgång man hade i sitt hemland. Nästan alla som flyttar till Sverige börjar läsa svenska "mer eller mindre från noll", de börjar med SFI, och det kan ta lång tid att lära sig tillräckligt för att kunna få godkänt betyg i SAS grund (svenska som andraspråk grund) - detta för att sedan kunna påbörja studier på gymnasial nivå. Många behöver även "ta igen" studier i engelska. Även andra ämnen kan de "ligga efter" t.ex matematik, historia och samhällskunskap.
    Om man inte vet personens tidigare utbildningsbakgrund, kan man inte ge råd kring studieplanering.

    Studie- och yrkesvägledare