elev

    Hej! Jag har klarat tre år i samhälleporgram och jag har 17 pöing, och vill förtsätta med att plugga tills jag kommer fram till apotekare. Jag vill stdera naturbasår, för att få behöriga ämne som t,ex kemi, biologi. Den första frågan är: får men komma in till naturbassen eller msåte men ha behörig eller pöing för att komma in? Andra frågan: måste jag få bara gödkännt i ämne eller måste men ha A och B ? Tack för hjälpen.

    • elev : Är det samma sak med behörghet att komma in till receptarieutbildningen, vilken som är lätte att komma in?
    • Anna : Behörighet till receptarieprogrammet är lite lägre (fysik2 krävs inte, räcker med fysik1a). Och antagningsgräns är lägre än till apotekarprogrammet. Det är lättare att komma in på receptarieprogrammet, jämfört med apotekarprogrammet.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Du får gärna läsa en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Basår finns inom komvux, folkhögskola och universitet. Man konkurrerar om plats på basåret. Men det är olika grunder för konkurrens.
    På komvux är det "de som har stört behov" som tas in i första hand. Mer eller mindre detsamma är det på folkhögskolorna... men på universitetet är det högst meritvärde som ger plats på basåret. Vissa universitet kräver godkänt betyg i matte 3, men inte alla.
    Du kan söka till komvux och till folkhögskolorna samt till universitets-basår - samtidigt. Se var du kommer in. Om du kommer in på flera ställen, kan du välja. Kommer du in endast på ett ställe, så har du ett val att läsa där eller inte läsa alls.

    Vad gäller apotekarprogrammet, så är det tuff konkurrens. För att delta i konkurrensen måste du både ha grundläggande och särskild behörighet. Särskild behörighet är fysik2, kemi2, biologi2 och matte4. På komvux kan du höja ditt meritvärde men även om du får A i alla de kurser som krävs för särskild behörighet, så kommer du inte ens i närheten av det meritvärde som kan ge plats på apotekarprogrammet. Exempel: om du idag har meritvärde på 17.0 och får A i kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4, då höjer du ditt meritvärde till cirka 17.4... och du måste komma över 20.0 (för att ha någon som helst chans att komma in på en så populär utbildning som apotekarprogrammet).
    Gör högskoleprovet. Får du högt resultat på HP, kan du komma in även med lägre meritvärde. Under alla omständigheter måste du bli behörig. Obehöriga prövas inte till svenska högskoleutbildningar.
    Tips! titta också på "liknande yrken" som t.ex Apotekstekniker. Utbildning till apotekstekniker finns inom yrkeshögskola. Om yrket Apotekstekniker kan du läsa på framtid.se/yrke/apotekstekniker
    Samtliga yh till apotekstekniker kan du se på yhguiden.se/resultat?Education.text=apotekstekniker

    Ansökan till den här yh till apotekstekniker, på Lernia är öppen nu och t o m 19 sept 2021; se info på lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker