Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Meritvärde är summan av snittbetyget (som egentligen heter Jämförelsetal) + de eventuella meritExtra-poängen. Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng; vänligen läs information på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    För de som har examensbevis från gymnasiet eller från komvux gäller att betyg i kurserna som ger meritpoäng räknas även in i snittbetyget och på så sätt blir det "dubbel-påverkan" på meritvärdet alltså både + (för eng 7 + 1.0) men också påverkan på snittbetyget och på så sätt kan höjningen av meritvärdet bli mellan cirka + 0.6 och + 1.4 (beroende på hur högt betyg i engelska 7 man får).
    Det  är alltså fördelaktigt för dig att få så högt betyg i eng 7 som möjligt! men även E kommer ge dig meritpoäng och med det höjning av ditt meritvärde (detta om du inte redan, genom andra kurser, har maximalt antal meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare