Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej SYV!
Jag står inför ett vägval just nu där jag funderar på att skola om mig till lokförare.
Har jobbat som SYV i ca 4 år och känner inte riktigt att jag hamnat rätt. Nu vänder jag mig till er :)
Lokföraryrket är ett intresse jag haft sedan några år tillbaka men pga att man varit...
Julia: :
Hej, kollegan eller kanske snart f d kollegan! :)Det vi vet om yrket Lokförare, berättar vi om på framtid.se/yrke/lokforareOm du har fasttjänst idag, har du rätt att ta tjänstledigt för studier -... Läs hela svaret
Vilka antagningskrav gäller om man endast vill läsa fristående kurser på högskolan? Om man själv läser kurser fristående för att sen sätta i hop till en färdig utbildning,måste man då ha läst kurserna efter varandra...
Julia: :
Hej Sara,
olika kurser på högskolenivå kan ha olika krav på särskild behörighet. Alltid krävs det dock Grundläggande behörighet. Se på "behörighetskraven" - vad som krävs... Läs hela svaret
Hejsan! Jag läser naturkunskap 2 på Hermods (komvux) och har bara sista biten kvar som är en muntlig examination. Jag har fått godkänt på alla mina uppdrag men undrar nu vad som kan hända om jag inte klarar muntliga? Jag har fått veta att jag...
Anna: :
Hej Nicole,jag förstår att du kämpar mycket och gör ditt bästa. Och mer kan du inte göra.Ingen kan göra mer än sitt bästa ju!Vilket betyg du får på kursen... Läs hela svaret