Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31979 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej! Jag har frågat runt lite ang detta och ingen kan direkt svara på frågan. Jag tänkte göra prövningar och har en gymnasieexamen med betyg i svenska 1 och matte 1b. Jag undrar om det går att göra prövning i matte 1a och sva 1 och ifall dessa...
Milla : :
Hej!Om du får högre betyg i kursen Matematik 1a än du i ditt examensbevis har i Matematik1b, då "ersätts" matte-1b-betyget med ett högre betyg;... Läs hela svaret
Kan man läsa svenska som andra språk 1&2 om man har godkänt i svenska 1&2? Detta vill jag göra för att kunna höja mina betyg i svenska.
Anna: :
Hej!Om du i ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) har betygen i svenska och inte i SAS, svenska som andra språk, bör du höja betygen i ämnet... Läs hela svaret
Hej! Undrar om man får blanda Svenska och SVA bland grundläggande kurser i sitt examensbevis. Det är så att jag inte har en examen men har ett studiebevis och har därmed inte låst mina kurser. Jag har gått alla tre svenskkurser på gymnasiet men...
Anna: :
Hej!Man får i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux blanda kurser i Svenska och SAS, svenska som andraspråk, och det är t.ex helt OK att i examensbeviset ha följande kurser:SVA... Läs hela svaret