Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Jag har en 'kandidatexamen' (Skotsk Master i moderna språk), men vill sadla om till psykolog i Sverige. Kan jag på något vis använda de poäng jag redan har från Skottland för att bygga min egen examen inom psykologi i Sverige? Skulle jag...
Milla : :
Hej! Du skriver om att du vill sadla om till PSYKOLOG i Sverige. Om du menar just Psykolog, då krävs det i Sverige legitimation från socialstyrelsen och i grunden... Läs hela svaret
Hej, jag ska börja läsa ett civilingenjörsprogram under hösten, hur ser mina chanser ut för att kunna byta skola under tiden jag pluggar. Ser alla program för industriell ekonomi i Linköping, Luleå, KTH, Chalmers och Lund lika ut eller kommer det bli...
Milla : :
Hej,det finns inga garantier på att kunna byta lärosäte. Även om alla kurser inom ett program skulle vara identiska på olika orter (vi säger att det är så, för resonemangens skull)... Läs hela svaret
Hej, Jag vill studera till folkhälsovetare och kommer till hösten att ansöka till de program som erbjuds på distans. Eftersom jag verkligen vill läsa detta område så har jag en plan B ifall jag ej kommer in- vilket är att läsa fristående...
Milla : :
Hej,inom kandidatexamen behöver man ha 90 högskolepoäng kurser i sitt Huvudämne. Man måste också ha kandidatexamen med rätt innehåll och godkänt... Läs hela svaret