Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej, Jag hoppas allt är bra. Jag har en fråga angående min utbildningsplan. Jag har nyligen avslutat mitt gymnasieprogram inom Naturvetenskap och är intresserad av att fördjupa mig inom farmaceutiska områden. Jag har märkt att det finns en utbildning...
Milla : :
Hej,jag tror du menar yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker som pågår i 3 terminer, alltså 1,5 år på heltid (alltså studieinsats på 40 timmar per... Läs hela svaret
Hej, Mitt barn funderar på att studera på IB men har hört att studietakten är hög. Är studietakten högre där än på "normalskolor"?
Julia: :
Hej K,
studietakten på IB är "heltid" och det innebär att elever lägger ner ca 40 timmar per "skolvecka" precis som på de andra utbildningar som går på heltid. Heltidsstudier är... Läs hela svaret
Hej!
Är det mycket plugg på socionomprogrammet? Jag vet att det varierar men hur brukar det vara? Är det väldigt krävande? Får man tid för annat vid sidan av plugget? Såg dessutom att över 130 st var antagna till programmet. Är detta verkligen möjligt? Kmr det alltså att gå mer än 130 st i en...
Anna: :
Hej Linn,
om man läser på heltid, då är tanken att man lägger ca 40 timmar per vecka på sina studier, precis som man gör när man arbetar. 130 studerande brukar vara indelade i... Läs hela svaret