Arei

    Hej, Jag hoppas allt är bra. Jag har en fråga angående min utbildningsplan. Jag har nyligen avslutat mitt gymnasieprogram inom Naturvetenskap och är intresserad av att fördjupa mig inom farmaceutiska områden. Jag har märkt att det finns en utbildning för teknikapotekare som börjar i januari 2024 och varar i cirka 1,5 år. Min plan är att först genomgå teknikapotekarutbildningen för att öka mina chanser att arbeta inom apoteksområdet. Men jag har också för avsikt att ansöka till Apotekarprogrammet i mars nästa år. Är det möjligt att jag påbörjar teknikapotekarutbildningen i januari och samtidigt ansöker till Apotekarprogrammet i mars? Om jag blir antagen till Apotekarprogrammet i juli nästa år, finns det möjlighet att parallellt studera teknikapotekarutbildningen på distans och fullfölja Apotekarprogrammet som startar i juli? Kan dessa två program genomföras samtidigt? Jag uppskattar din hjälp och vägledning i detta ärende. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar, Arej

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du menar yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker som pågår i 3 terminer, alltså 1,5 år på heltid (alltså studieinsats på 40 timmar per vecka krävs).
    Apotekarprogrammet är också en heltidsutbildning som också kräver insats på 40 timmar per vecka, och att studera 80 timmar per vecka anser jag blir för mycket, även om en av utbildningarna görs på distans.
    Du kan givetvis försöka klara av att läsa i så hög studietakt men det kan resultera i att du blir överansträngd + kanske samtidigt missar klara få godkända betyg i kurserna och det inom båda utbildningar - och på så sätt blir det inte allt bra, inte på något sätt.
    Apotekarprogrammet är också en tuff utbildning som ställer höga krav och att vid sidan av läsa ännu en till utbildning tror jag inte blir en så bra idé.
    Sök till båda utbildningar, är mitt råd och se om du kommer in på någon av dem. Skulle du komma in på båda, så är mitt råd att du väljer läsa en utbildning i taget och inte båda samtidigt.
    tips! kika gärna på fler yrken som har med farmaci/läkemedel att göra:
    till exempel
    Receptarie
    Yrket Läkemedelstekniker
     yrket Läkemedelskemist
    Men du kan titta på ännu fler yrken inom "närliggande områden", som t.ex BMA, Analytisk kemist och Labbingenjör inom kemi.
    Framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete finner du 110 stycken yrkesbeskrivningar av yrken inom Naturvetenskap.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Arei : Hej igen! Tack så jättemycket för svaret. Du har rätt, det är väldigt stressigt. Men är det tillåtet för mig att läsa två program samtidigt? Såsom apotekstekniker och apoteksprogram.
    • Milla : Det är utbildningar inom olika skolformer och det är ingen som specifikt kontrollerar att du läser "den andra utbildningen" också... men du ska ju hinna och orka, för annars kan du både försämra din hälsa + kanske inte heller får godkända betyg på både utbildningarna... Formellt sett, ser jag inga hinder men däremot ser jag ganska stor hinder, praktiskt sett.