Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
En fråga om linjer och pilotutbildning svara?
1Poäng
Monalisa
hej, jag vill verkligen få svar på följande fråger... (riktigt viktigt TACK!!)
1 vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
2 Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Hejsan, ska försöka svara på dina frågor i den fina turordning du gjort;
1. Vilken är absoluta bästa linjen till att bli pilot..TE eller NV...jag tänkte ju söka vidare sen till "svenskapilotutbildningen" och där får man ju lära sig mycket teknik så NV är någ kanske nåt för mig ..om man endå lär sig teknik på utbildningen sen? ( eller är jag helt ute och cyklar??
Svar; Min spontana tanke är Teknikprogrammet - kanske mest att det bör stämma överens med dina intressen med tanke på vad mycket teknik det finns i ett flygplan som du ska förstå - men det är min egen tanke.
2. Vilken är lättast att komma in på när det gäller poäng TE eller NV..och vilka poäng behöver för dom efter 9an ?
Svar; Dessvärre så växlar antagningspoängen från år till år beroende på antalet sökande till skola och program. Du bör kunna fråga Syv på din skola om statistik hur det brukar se ut i just ditt sökområde på Teknik och Natur.
3 Hört att det är svårt att få jobb efter "pilotutbildningen" och att man måste betala enu mer för massa flygtimmar för att ens få jobb som pilot. Det är ju rena onödigt asså allt man betalar ju var enda steg man tar 600.000 för utbildningen 15.000 för läkarintyg och massa flygtimmar som kostar sen kanske man inte ens får jobbet? Varför är det så och vad ska man göra för att undvika att det händer?
Svårt att sia om arbetsmarknaden så många år framåt när du ska in i flygbranschen. Den är ju ganska konkurrensutsatt och pressad just nu - i varje fall den svenska marknaden. Här kan du läsa mer om vad Arbetsförmedlingen gör för bedömning av branschen;
Hej, Om man går ett intruduktionsprogram i Åk1 idag och blev 20 år för en månad sedan och inte blir behörig till ett nationellt program till åk2 nu till ht 2021, får man gå kvar på gymnasiet då? Saknar 2 grundskoleämne i...
Liselotte: :
Hejsan!Huvudregeln är den att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, så "hör" man i stället för gymnasiet - till Komvux. Kurser på... Läs hela svaret
Hejsan SYV! Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Natur, men det finns inte så mycket jobb då det är ett högskoleförberedande program. Därför har jag lite funderingar huruvida det går att gå om gymnasiet? Det vill säga,...
Anna: :
Hej!Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år hör du till komvux och inte längre till gymnasieskolan. Undantagen görs, enligt vad jag vet, inte. Känner några fall där eleverna... Läs hela svaret
hej, jag undrar vad är det som är skillnad på yrkesintroduktion & språkintro? eleverna från båda utbildningar kan ju komma in på gymnasiet sen. Vad är det för skillnad?
mvh
Ulla
Anna: :
Hej Ulla,
båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till... Läs hela svaret