Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror på om biologi 1 och/eller biologi 2 ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux + vilken särskild behörighet som högskola-universitet kräver till just den utbildningen som du vill komma in på.
    Om biologi 1 inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux och den utbildning som du vill komma in i, kräver biologi 2 (för särskild behörighet) så räknas betyget i biologi 2 (men inte i biologi 1). Men om du har biologi 1 i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux då räknas det betyget in i snittbetyget (som heter Jämförelsetal) och på så sätt påverkar ditt meritvärde. De betygen som ingår i examensbeviset räknas in i "snittet" (med undantag för betyget i gymnasiearbete/komvuxarbete). För U-markerade i examensbeviset från gymnasiet kurser gäller särskilda regler.

    Studie- och yrkesvägledare