SYV-besökare
    Hej, jag är studie- och yrkesvägledare som fick följande fråga: "Jag behärska 4 språk och undrar om det är obligatoriskt att läsa något av moderna språk i Sverige för att komma in på högre utbildningen?
    Tack!
    Mvh "
    Vill gärna höra med er, vad ni tycker man kan svara på den frågan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    om man med "högre" utbildning menar utbildning på Högskola eller Universitet, så är svar: beror på vilket yrke man vill satsa på. Är det Tolk eller Språklärare, då behöver man givetvis kunna de språken som man vill arbeta med, men annars så är det svenska och engelska som krävs för att kunna komma in på en högskole- eller universitetsutbildning i Sverige. OBS! utbildningar till tolk finns även på andra ställen än högskola/universitet, t.ex på folkhögskolorna.

    I några högskoleförberedande gymnasieprogram ingår Moderna språk som Obligatoriska kurser, men det går att med F (icke-godkänt) betyg i de ändå uppnå kraven för examensbevis och bli behörig till högskola/universitet.
    Vidare gäller: till vissa (ganska få) svenska högskoleutbildningar krävs det att man har godkänt betyg i moderna språk 3, exempel på sådana utbildningar är: kandidatprogram på HHS, privat högskola "Handels" i Stockholm & de "internationella" programmen t.ex kan de finnas inom område Ekonomi eller Markandsföring samt utbildningar till språklärare och modersmålslärare - som alla kräver lägst godkänt betyg i moderna språk 3.

    Godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 kan ge meritpoäng, extra-poäng, vilket hjälper till genom att meritvärdet höjs. Men man måste, hur som helst, bli behörig till "sin utbildning", oavsett om man kan många språk eller inte.
    Vad gäller svenska - så är det godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska 1,2 och 3 (eller i SAS, svenska som andraspråk 1,2 och 3) som krävs; eller godkänt resultat från TiSUS-test (om man har utländska gymnasiebetyg).
    Vad gäller engelska - så är det godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 5 och 6.
    OBS! svenska och engelska hör i Sverige inte till "moderna språk". Info om vilka språk som i Sverige kallas för "moderna språk" kan du få på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    ****
    För övrigt, så är det ju jättebra att kunna många språk. Det kan behövas, oavsett vilket yrke man ska utbilda sig till och jobba inom!
    Är man språkintresserad - rekommenderar jag att kika närmare på De Olika SPRÅKYRKEN. Längst ner på Framtid.se/yrke/sprakyrken finns länkar till ca 40 stycken de så kallade "språkyrken".

    Liselotte