Bayan

    Hej Jag ska precis börja sista året i gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet. Om jag tar studenten och är BEHÖRIG till läkareprogrammet (alltså är godkänd i alla ämnen som läkareprogrammet behöver) men har inte tillräckligt poäng för att kunna komma in på programmet (har ungefär 19), kan ett naturvetenskapligt basår ge mig en garanterad plats på läkareprogrammet om jag läser det? Vad finns det för olika sätt/möjligheter att höja mina poäng förutom högskoleprovet? Om jag vill göra högskoleprovet, hur många gånger får man göra det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det brukar inte ges platsgaranti på läkarprogrammet i Sverige, oavsett om man läst basår eller inte.
    Angående begränsningar i hur många gånger man får skriva högskoleprovet, så finns det ännu inte någon sådan begränsning, utan man får göra HP många gånger. Men olika begränsningar bl.a antal ggr kan införas. För att ha aktuell information om HP - var god läs på studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta-om-hogskoleprovet

    Du frågar också hur man kan höja sitt meritvärde. Högre betyg i kurser som ingår i examensbeviset + så många meritpoäng som möjligt ger högre meritvärde. Det är inte förbjudet att söka läsa kurser på komvux, även om man har godkända betyg i samma kurser, men chansen är inte stor att få plats - därför är prövningar eller försöka komma in på en allmän kurs på en folkhögskola och där uppnå högsta möjliga omdöme (4.0) två realistiska alternativ för att få en bra chans att komma in på en mycket populär högskoleutbildning, t.ex läkarprogrammet.