Zara

    Hej, det är mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet och jag läser just nu matte 5 som individuellt val samt engelska 7. Jag undrar om betyget jag får på matte 5 respektive engelska 7 måste räknas med i snitten eller kan man ha dessa kurser som utökade kurser och byta ut dem mot tex modersmål 3 och modersmål 2 och få fortfarande meritpoängen. Är det ett krav att kurserna ska räknas med i snittbetyget för få meritpoäng på dem?

    Mvh

    • Milla : För att ngn kurs ska vara U-kurs, utökad, måste eleven ha (enligt rektors beslut) läst på mer än heltid och har betygen i fler än 2500 poäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zara,

    för dig som läser mot Examensbevis, gäller: om du ska ha meritpoäng för kursen, måste även betyget i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal.
    Det var annorlunda förut - så om det står någonstans att man kan få meritpoäng men betyget i kursen behöver inte (eller kommer inte) räknas in i Jmf, jämförelsetal - då är det de reglerna som gällde för avgånselever år 2013 och tidigare (de läste mot ett Slutbetyg).
    Att ha kurser som ger meritp., men i vilka du har lägre betyg än snittet av dina betyg, som UTÖKADE (markerade med "U" i ditt exam.bevis) kan ändå vara fördelaktigt (på det sättet att du i så fall kanske har kurserna, i vilka du har högre betyg som vanliga kurser som räknas in i ditt jmf och på så sätt höjer du, något, ditt jmf).
    Du får gärna prata om det med SYV på din egen skola. Du kan dock få svar att din skola följer de rekommendationer som Skolverket ger och inte i efterhand "fixar och trixar" med examensbeviset (alltså att exam.beviset utfärdas enligt vad som står i din individuella studieplanen, där kurserna skrivs in - Innan de påbörjas).
    Läs gärna om meritp. för dig med examensbevis på GymnasieGuiden.se/merit

    • :

      Tack för ditt svar!

      Kan man läsa naturvetenskaplig specialisering som utökadkurs då den är fördjupningskurs?

    • Milla :

      Som du kan se i Programplanen för NA, får Naturvetenskaplig specialisering läsas som programfördjupning. Den kan också vara en U-kurs, men då måste man ha tillräckligt antal andra kurser som i examensbeviset finns i "boxen" Programfördjupning. Beroende på inriktning på NA, måste man ha 200 eller 300 poäng kurser inom programfördjupning. Om man har tillräckligt antal andra kurser inom programfördjupning, får kursen Naturvet.specialiseing vara en U-kurs. I så fall kommer inte betyget i den kursen räknas in i elevens jämförelsetal.
      OBS! För att någon kurs ska över huvudet taget kunna vara en U-kurs, utökad, måste eleven ha (enligt rektors beslut) läst på mer än heltid och ha fått betygen i fler än 2500 poäng.