Gabriella
    Hej, jag skulle vilja gå på ett gymnasie med mycket invandrare.
    Vet du ett gymnasie i Stockolm med mycket invandrare? Ca 60%
    Tacksam för svar

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ Gabriella!

    Vilket program är du intresserad av?

    Och är det i Stockholms kommun eller i Stockholms län du vill läsa? I Stockholms län hittade jag 203 gymnasieskolor som tar in elever till åk1 till hösten 2016 och i Stockholms kommun - 96 stycken.

    Ännu en fråga: vem är invandrare - är det den som är född utomlands? eller den som är föd i Sverige men föräldrarna är födda utomlands? Räcker det att bara en av föräldrarna är född utomlands för att vara invandrare eller måste båda föräldrar vara födda utomlands?

    Flera frågor: de siffror man eventuellt kan få fram är på de befintliga elever, inte på dem som ska läsa från hösten 2016 (för att det är ännu ingen som vet vem som ska komma in till hösten); då kan det bli så här att idag är det t.ex 62% "invandrare" (hur man kategoriserar folk till "invandrare" är en ganska stor fråga i sig... :) och till hösten, men de nya eleverna som kommer in, kanske det blir 55% invandrare... eller tvärtom ("invandrarprocenten" kan gå upp också).

    Det är med andra ord en ganska svår fråga att besvara. Jag vet inte om vi lyckas med det här på Fråga SYV. Du kan också testa fråga på antagningskansliet för Stockholms län. De har kanske möjlighet att hjälpa dig få svar på frågan. Kontaktuppgifter Epost:[email protected]
    Tel:08-58 00 80 00 (tel.tid måndag-torsdag kl.9-11).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Vänligen

    Julia Syv

    Det finns över 30 gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder Ekonomiprogrammet.

    Du får hemskt gärna titta på alla presentationer på länken ovan. Det är många av dem som har öppet hus under omvalsperioden. Du kan gå på öppet hus och fråga om hur många invandrare som går på skolan.

    • : Hej! Jag vill gå ekonomi linjen någonstans i sthlm komun. När jag menar invandrare menar jag dom som både kan vara födda här fast att föräldrarna är utländska eller dom som har flyttat hit till sverige.
    • Julia : Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig!
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi har nu ringt till Skolverket och frågade om det finns uppgifter på % invandrare på olika skolor och Skolverket svarar att de inte känner till någon sådan statistik.

    Sedan ringde vi till Statistiska Central Byrån och ställde din fråga. SCB svarar att de inte heller har sådan statistik och hänvisar till utbildningsförvaltningen i den kommunen där skolorna ligger.

    Då ringde vi till Stockholms kommun och fick veta följande: Ulla-Britt Sjöholm på Utbildningsförvaltningen i Stockholm direktnummer 08-508-33-867 (växel: 08-508 33 000) som är tillbaka i tjänst 8 mars 2016, dvs om en vecka - är förhoppningsvis en person som kan svara på din fråga eller hänvisa till någon annan, som kan svara.

    Sammanfattning: om du fortfarande är intresserad av den statistiska uppgiften, var god ring till Ulla-Britt den 8 mars eller senare.

    Liselotte
    • : Hej! Tack som mkt att du ringde, till dom. vilket nummer skulle jag ringa? och är det säkert att de kan svaret?
    • Julia : Du bör ringa till Ulla-Britt Sjöholm på tel.nr 08-508 33 867 och du kan ringa imorgon, 8 mars 2016, då ska Ulla-Britt vara tillbaka på jobbet. Jag kan inte lova att hon kan svara på din fråga men det är det namnet och tel.nummer vi fick fram.