SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'animation' (4 st.)

    • Alva

      Vad ska jag ha för gymnasiearbete om jag vill bli animatör?

      Hej! Jag ska börja 3an i gymnasiet i höst med inriktningen Teknik-Samhällsbyggande och Miljö (Arkitektur). Men jag har på sistone insett att jag hellre vill jobba med animation både digitalt eller inte. Jag tänkte då att det kunde va bra (och kul) att försöka arbeta kring just animation i...

      Julia: : Hej Alva, temat för GA, gymnasiearbete, måste bli godkänt av din handledare för GA på din gymnasieskola. För övrigt är inte SYV expert på animation... Läs hela svaret
    • Malin

      Var hitta praktikplats till 15-åring som vill jobba med animation?

      Hej, Jag har en son som snart fyller 15 år och går i högstadiet. Han vill jobba med animation i framtiden och nu jag har försökt leta företag som tar emot praktikanter i den åldern men har svårt att hitta något. Har ni tips på hur jag kan gå tillväga?

      SYV-besökare: : Hej! Eksjö Gymnasium >>> har Estet Bild och Form med fördjupning Animation. Tidigare hade vi riksintag på Animation som inriktning, så vi har lång vana... Läs hela svaret
    • Linda

      Hjälp! Vad ska jag välja?

      Hej! Jag har tittat runt lite efter utbildningar och är inte riktigt nöjd av resultaten som jag får. Jag är intresserad att utbilda mig till grafisk designer och inom det studera animation också, vart söker jag då? Finns det något sådant? Vill gärna studera så nära Örebro som möjligt max 1-2...

      Julia: : Hejsan, jag har nu pratat med en sakkunnig och hen rekommenderar att du söker den här utbildningen: Grafisk design och kommunikation i Norrköping i första hand och Grafisk design & webbutveckling i... Läs hela svaret
    • Marie

      Passar denna linje mig?

      Hejsan. Jag vill gå estetisk spetsutbildning animation och spelgrafik på törnströmska. Har de något intagningsprov? Jag spelar inte så mycket, men tycker om att rita. Har aldrig ritat i datorn men tror att detta kan vara kul. Tror du att linjen passar mig? Om inte har du några andra förslag?

      Mikael: : Hej Bella! Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tornstromska-gymnasiet och du undrar ang. antagningsprov. Får jag ge dina kontaktuppgifter till de ansvariga på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga