SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'gamla och nya gymnasiekurser' (9 st.)

    • 1234op

      Vilka motsvarande kurser är till följande?

      Hej, Jag funderar på att läsa helpdesktekniker på en YH där krävs Datorkunskap DAA1201 eller motsvarande Datorkommunikation DTR1201 eller motsvarande. Undrar bara vilka motsvarande kurser är det? Och vad betyder B till Matematik 2 (Matematik B) Engelska 6...

      Milla : : Hej!Yrkeshögskoleutbildningar får göra egna bedömningar ang.behörighet och bland annat vilka kurser eller "annat" som t.ex arbetslivserfarenhet eller resultat från tester... Läs hela svaret
    • Conny

      Naturkunskap A = 1a1+1a2?

      Hej. Vill söka in till ett program som har behörighetskrav Naturkunskap 1a1+1a2 (/1b) och har tidigare läst Naturkunskap A á 50p i det gamla betygssystemet. Räcker det då att jag kompletterar med Naturkunskap 1a2 á 50p för att bli behörig?...

      Anna: : Hej Conny,om du har godkänt betyg i kursen Naturkunskap A, så motsvarar den kursen dagens kurs Nk1a1 (vilken man också kan se i Tabellen för utbyteskomplettering). Vill du få samma behörighet som kursen... Läs hela svaret
    • Nadia

      Hur kan jag förbereda mig?

      Jag är väldigt sugen på att helt byta karriär. Från skådespelare till Byggingenjör BIM som finns som YH-utb på Nackademin. Jag har grundläggande behörighet, men endast G i MaB. Det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2,...

      Anna: : Hej Nadia,om det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2, EngelskaB/6, betyder det att för särskild behörighet krävs godkända betyg i matematik B eller matematik 2 (det uppger du att du har),... Läs hela svaret
    • Per

      Får projektarbete ingå i slutbetyg från komvux?

      Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2005. Jag hade en del IG, men håller nu på att läsa upp betygen så att jag ska kunna få ut ett slutbetyg med alla ämnen godkända. Jag undrar om det som kallas för gymnasiearbete, som jag har godkänt i och med...

      Mikael: : Hej Per,betyg i Gymnasiearbete får ej ingå i ett Slutbetyg. Däremot i Examensbeviset är gymnasiearbete en obligatorisk kurs. ***Om du undrar om kursen "projektarbete"... Läs hela svaret
    • Ingela

      Flera frågor inför högskoleansökan?

      Hoppas på att någon kan reda ut frågetecken för mig. Jag söker i BII gruppen då jag har läst upp ett IG från gymnasiet. Gick ur gymnasiet 2004 och har ett komplett program på 2500. 1. Inför högskolan behöver jag komplettera med...

      Julia: : Hej Ingela, om du inte är behörig, så måste du Komplettera och kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen. Man kan komplettera på komvux, eller på folkhögskolorna eller... Läs hela svaret
    • Emma

      Bli behörig till program?

      Hej, Jag vill till våren läsa följande program. https://www.su.se/sok-kurser-och-program/smrpk-1.412472?semester=VT20&eventcode=31943 Utbildningen kräver däremot matematik C vilket jag inte läste på gymnaiset. Jag läste Omvårdnadsprogrammet...

      Julia: : Hej Emma!Omvårdnadskurser kan inte ersätta mattekurser. Matematik C, om du inte läste den på gymnasiet, går inte längre att läsa. den har upphört helt under året 2016, och nya... Läs hela svaret
    • Anton

      Är det värt det här?

      Hej! Kan man läsa i det gamla systemet fortfarande, G-MVG? Jag har 5 stycken ämnen som skulle behövas läsa upp då skulle jag komma in på läkarprogrammet. Jag har också en 4:a i folkhögskoleomdöme kan jag komma någonstans med den 4:an isåfall?

      Milla : : Betyg i det gamla systemet, G-MVG kunde man få fram till 1juli år 2016; efter det fick inte betygen sättas i det gamla systemet längre.  Om de kurser,i vilka du vill höja betyg, finns i... Läs hela svaret
    • Siri

      Läsa upp betyg?

      Hej. Gick ut estetiska gymnasiet 2012. Hade 2500 godkända poäng. Betyg G i Historia A (100 p). Hur mycket kan jag öka mitt meritvärde om jag läser om kursen och får betyg VG eller MVG? Om jag förstått rätt heter kursen numera: Historia 1b.

      Milla : : Hej Siri! Om du får betyg MVG eller A, höjer du ditt jämförelsetal med 0.4 och om du får betyg VG eller C - med 0.2. Mvh Milla SYV
    • Anton

      Hur fungerar systemen ?

      Hej! Till juni 2016 kan man läsa upp gamla gymnasiekurser i gamla systemet G-VG... Jag undrar vad händer efter det här datumet? Hur ska jag studera upp mina betyg då, är det nya systemet som faller in hos oss också?

      Mikael: : Eftersom möjlighet att få ett Slutbetyg är förlängd till 1jan 2017, är det möjligt att möjlighet att läsa "gamla" kurser förlängs. Annars så får man läsa motsvarande kurser i det nya systemet. Med vänlig hälsning, Mikael syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga