Hej Conny,
    om du har godkänt betyg i kursen Naturkunskap A, så motsvarar den kursen dagens kurs Nk1a1 (vilken man också kan se i Tabellen för utbyteskomplettering). Vill du få samma behörighet som kursen Nk1b ger, behöver du komplettera med godkänt betyg i nk1a2 (en 50poängs kurs, som på heltid kan läsas på 2.5 veckor).
    Satta betyg gäller tillsvidare och på så sätt blir aldrig "för gamla" men kunskaperna kan "blekna". Så, frågan är om hur mycket du minns från kursen som du läst på ett tag sedan? Komvux kan dock vägra ta in dig på nk1a1 eller 1b utan kan "med gott samvete" endast ta in dig på nk1a2-kursen, om du har godkänt betyg i nk1a1. Ang.hur mycket du minns från den "gamla kursen" brukar komvux inte bry sig om, är vår erfarenhet.
    Eftersom nk1b krävs inför "din utbildning" så behöver man ha aktuella kunskaper som ingår i den kursen eller i nk1a1 + 1a2 som tillsammans bildar den större kursen nk1b. Om du har turen att få läsa om nk1a1 eller om du kan komma in på nk1b på komvux, är mitt råd att du tar chansen och "läser om" den gamla kursen nkA: du får i så fall lov att repetera och har också chansen att få ett högt betyg i fortsättningskursen, nk1a2. Eftersom nk1b eller 1a1+1a2 krävs för särskild behörighet, kommer betyg i kursen/kurser räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverka ditt meritvärde.