Rashid

    Hej! Jag undrar om civilingenjör utbildningar är samma sak som om man pluggar till högskoleingenjör på 3 år och sedan master på 2 år? Därmed undrar jag om engelskan när det gället dessa utbildningar då jag fick veta att alla master är på engelska språket, och jag behärskar inte engelska så bra, jag fick ett D i engelska 7. Jag undrar om civilingenjörprogrammets två sista år är som master? Alltså pluggar man det på engelska, svenska eller svengelska? Det är många svar där ute och jag är lite förrvirrad, kan någon snälla förklara detta och göra det enkelt att förstå? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rashid,

    att alla masterprogram på de svenska lärosätena är på engelska, stämmer inte. Det finns masterprogram som har undervisningsspråk Svenska, t.ex miun.se/utbildning/program/teknik/masterprogram-i-teknisk-yt--och-kolloidkemi
    Att de flesta masterprogram ges på engelska beror på att man vill ge möjlighet även för utländska studerande att delta. Du kan förbättra din engelska (om du satsar på det).
    Vilka masterprogram som kommer bli sökbara om några år, t.ex om 3 år, när det blir dags för dig att söka - vet ingen idag. Du kan titta på det utbudet som finns idag och hoppas på att det blir "ungefär likadant om 3 år" men det vet man egentligen inte.

    Civilingenjör är i Sverige hen som tagit examen från civilingenjörsprogrammet. Jag är inte säker att man kan "titulera sig" som civilingenjör med examen från masterprogrammet (kandidat eller annan utbildning på 3 år i grunden och sedan masterprogrammet). Det får du fråga de som jobbar specifikt på de utbildningar - masterprogrammen som du vill söka till. Sedan behöver det inte vara någon större skillnad i arbetsuppgifterna eller i lönen mellan 2 personer: en som tagit civilingenjörsexamen och en annan som läste 3 år på högskolenivå och sedan kom in på masterprogrammet och läst också sammanlagt 5 år på högskolenivå. Olika arbetsgivare kan tänka olika. Om en arbetsgivare vill anställa just en "civilingenjör" då prioritras det just till det jobbet de som har tagit civilingenjörsexamen, men annars så kan man många ggr få samma typ av jobb även med examen från masterprogrammet (det är i alla fall vad vi fick som svar från de sakkunniga när vi ställde den frågan till dem).