Gula

    Hej! Jag är en nyexaminerad elev från gymnasieskolan; har en fullständig gymnasieexamen men behöver komplettera upp vissa kurser för att få högre meritpoäng. Tyvärr så erbjuder inte min hemkommun, Lidingö, ett flertals kurser. Hur ska jag gå tillväga då? Jag har själv sökt runt på internet och funnit bl.a. NTI och Hermods men så står det på deras hemsida att man inte kan göra prövning hos dem om dem inte har avtal med ens hemkommun (vilket dem inte har med Lidingö). Samtidigt som det framkommer information om att man kan göra prövning oberoende i vilken kommun man är folkbokförd i (vilket då helt går emot med det som tidigare skrevs.. /: ) PLZ Hjälp mig; är i desperat läge och försöker rädda mitt liv! Vidare undrar jag hur många gånger man kan få göra prövning samt om det finns någon åldersgräns? Vidare undrar jag om det går att göra prövning hos gymnasieskolor; i min gamla skola erbjöd dem prövning (men bara för dem som redan gick på skolan (?)?); så går det inte att jag kontaktar dem då jag vet att dem erbjuder dessa kurser?

    • : Högskoleprovet"!!! ger en extrachans att komma in på en högskoleutbildning. Om man är behörig, kan man ha rätt så låga betyg & ändå komma in, om man har tillräkckligt högt resultat av högskoleprovet.
    • : Ang. prövningar - så är det rätt så "konstigt" på sina ställen. visst, man har rätt att göra prövning i alla kommuner, oberoende av var man bor. Men eftersom det är dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar och prövningsavgift á 500 kr täcker inte de kostnader som prövningsanordnaren har, så försöker alla som kan undvika erbjuda prövningar. Man får därför "jaga" med "ljus och lykta" - var man kan göra prövning. På vissa ställen saknas behöriga lärare och därför kan de inte erbjuda prövningar; på andra ställen är det fullbokat på lång tid framåt. Man får fråga överallt, hålla tummarna och hoppas på det bästa. Det är rätt så svår och rättsosäker situation, tyvärr. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gula,

    mitt första förslag är HÖGSKOLEPROVET. om du är behörig till "din högskoleutbildning" kan du komma in i HP-urvalsgruppen. Med det sagt, går vi vidare till frågan om Prövningar.

    Jag förstår hur du menar och känner verkligen med dig.

    Så här är det:
    Engligt reglerna är man inte bunden till en viss kommun, utan får göra prövningar i hela Sverige.
    De ställen där undervisning i just "den aktuella kursen" pågår måste erbjuda prövningar i den kursen. Varje lärare har "ett visst antal" prövningar på sin tjänst, men de platserna blir snabbt "uppbokade" då många vill göra prövningar.
    Ett annat problem är att det finns många Obehöriga lärare. Och Obehöriga får ej sedan 1 juli 2015 sätta betyg. De får undervisa men får ej sätta betyg. Finns några "undantag" som Skolverket beviljar för vissa kurser och för vissa lärare... men "överlag" får ej obehörig lärare sätta betyg. Och om ingen behörig lärare finns att anställa - vad kan rektor göra? :(

    Ännu ett problem är att prövningsavgift på 500 kr täcker inte alls de faktiska kostnader som den som erbjuder prövningar har. Den faktiska kostnaden uppgår till ca 3 ggr mer pengar och den som erbjuder prövningar går på så sätt "tusen kronor back" på varje prövning. De måste erbjuda prövningar men har inte råd... :( därför försöker alla som kan "slippa" erbjuda prövningar. Vissa har ej behöriga lärare (på riktigt)... andra öppnar möjlighet att anmäla sig under extremt korta perioder och det blir snabbt uppbokat och så stänger dem möjlighet att anmäla sig... för att färre ska anmäla sig. :( Jättetråkigt!

    Vi har vid flera tillfällen pratat med bl a Skolverket. Fick svar att de "känner till problemet"...:( och ska se vad som finns att göra... :(

    Det du beskriver i din fråga att privata skolor får "uppdrag" att genomföra prövningar och får i sitt avtal att endast bokförda i en viss kommun får göra prövningar - är ett sätt för kommunen att minska kostnader. Vi har pratat med en jurist som säger att det är ett "kryphål" i lagen som kommuner har hittat... de måste erbjuda prövningar i alla kurser i vilka undervisning bedrivs i kommunen och det gör dem men lägger ut det på "entreprenad" och i avtalet med den privata skolan har de rätt att sätta upp vilka villkor de vill... och de sätter villkoret att de ej betalar för prövningar som genomförs för personer ej folkbokförda i just deras kommun. De hittade ett sätt att minska sina kostnader (de går redan minst tusen kr "back" på varje prövning och har inte råd, helt enkelt).

    Så blir det "moment 22"; å ena sidan har du rätt att göra prövning i alla kommuner men det finns inte skrivet någonstans inom vilken tidsram... om du t.ex blir erbjuder prövning om 5 år, vad skulle du säga då? och så använder sig vissa kommuner av "kryphålet" att de lägger ut Prövningsverksamhet på entreprenad och "de facto" utestänger dem som ej är folkbokförda i just deras kommun.

    Vi känner till fall då folk skriver in sig i en viss kommun (endast för att kunna läsa kurser eller genomföra prövninar). :(

    En mycket tråkig situation... :( Det finns inte heller någon "central samordning" av prövningar; finns ingen övergripande lista på vad som finns var. Vi har letat och frågat och får Nej överallt.

    Du vinner kanske på att satsa på Högskoleprovet i första hand.
    Fortsätt annars söka möjlighet att göra prövningar. Se även längre bort... 2-3 timmars restid ... eller i hela Sverige. Dyrt och besvärligt att åka långt för att göra prövningar, det förstår jag, men vad ska man göra?

    Alla som inte håller med mig i frågan om Prövningar - är välkomna att höra av sig!

    Hälsningar

    ANNA