K

    Hej! Tack för att ni har en sådan webbsida där man kan öppet fråga syv. Till frågan: kan man ersätta ämnet idrott och hälsa 1 med ett annat ämne i komvux innan jag får en examen (jag har studiebevis)? Jag har betyg i ämnet men har ännu inte fått examen då jag har andra avklarade ämnen och eftersom idrott får inte utfärdas i examen från komvux så bör det vara möjligt för mig att ersätta den, eller? En fråga till: kan man läsa om en kurs som man redan har betyg i i komvux? Jag vet att det inte är fel att göra så men att flera kommuner inte gör så. Det är ändå så att kursen jag vill läsa om erbjuds i komvux och att den är på plats, så varför inte läsa den med andra elever/studenter som kommer att läsa den? Tack

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    du har rätt: betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från komvux. Det krävs också 100p. mindre för att uppnå kraven för examensbevis från Komvux, jämfört med examensbevis från gymnasiet  - 2400 respektive 2500 betygsatta poäng.

    Att komvux inte tar in (i alla fall som oftast) på kurser i vilka man redan har godkända betyg är då pga komvux inte har råd. Om du skulle få läsa en kurs i vilken du redan har godkänt betyg i, så borde alla andra också få, som vill det och det är väldigt många; det skulle kosta enorma summor pengar i så fall! Lärare ska ju ha lön och administration kring "läsning av en kurs" är inte heller gratis.
    Hälsningar
    Mikael syv

    • : Tack. Vilka kommuner är det i det här fallet som gör så (tillåter omläsning av kurs)(eller hur kan jag ta reda på det)?
    • Julia : Gymnasiala kurser kan du läsa endast i den kommunen där du är Folkbokförd. Eller om den kommunen köper en kurs till dig i en annan kommun (via Interkommunal ersättning - vilket är frivilligt för kommunerna att använda sig av, och de gör det sällan, för att det är dyrt).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    svar på din kommentar, där du frågar vilka kommuner som "tillåter omläsning"... - det finns ingen sådan lista på kommuner. Enligt Vuxenutbildningsförordningen måste personer med "kort tidigare utbildning" prioriteras; det är alltså de som ska läsa på Grundskolenivå som först av alla ska ha utbildningsplats på komvux; sedan kommer de som har grundskolekompetens, men ej läste på gymnasiet; sedan - de som har läst på gymnasiet men endast några få kurser och inte har examensbevis; och de sökande som redan har examensbevis eller de som vill läsa upp sina redan godkända kurser kommer sist av alla i kön till utbildningsplatserna; varje utbildningsplats kostar pengar (lärare ska ha lön; lokaler kostar pengar att sköta och administration kring kurserna - också... därför blir det så att det är endast någon gång ibland som någon kan "slinka in" (ha stor tur) att råka få plats på någon kurs i vilken hen redan har godkänt betyg sedan innan; det händer sällan men kan hända i vilken kommun som helst - i fall budget så tillåter t.ex pga det blev just den terminen lite färre sökande.

    Det går alltså inte på förhand "peka ut" några kommuner som kommer ta in för omläsning. Att ha tur och komma in för "omläsning" händer allt mer sällan ... Givetvis får man göra ansökan till komvux om vilka kurser man vill, men att ha tur och komma in för "omläsning" kan man inte garantera i någon kommun. Chansen är mycket liten i alla kommuner.

    Hoppas mitt svar förklarar och besvarar en fråga som du ställde i din kommentar.

    Julia syv