Hej Alam,

    med F i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 /som sammanlagt utgör350 poäng/ kommer du inte kunna få Examensbevis, även om du får alla godkända betyg i alla andra kurser som du läser under år 2 och 3 på gymnasiet.

    Det går tyvärr inte att ersätta betygen i fysik,kemi och biologi med godkänt betyg i naturkunskap 2.
    Man kan ersätta "åt andra hållet" - dvs om det krävs naturkunskap 2, behöver man inte läsa den om man redan sedan innan har godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1. Förklaring; i nk2 ingår det Delar av kurser i fysik, kemi och biologi 1... så om man redan har betyg i alla de 3 kurserna, då har man mer kunskap inom naturvetenskap än nk2 kurs ger.

    Om du vill ha "förslag på lösningar" - vad du kan göra i din nuvarande situation, så finns det flera olika saker du kan göra:
    - försöka byta program;
    - läsa vidare och hoppas kunna mot slutet av gymnasiet få godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 genom prövningar - för att försöka uppnå kraven för examensbevis;
    - läsa vidare och avsluta gymnasiet med ett Studiebevis; sedan kan du försöka komplettera upp till Examensbevis på komvux; eller söka till en folkhögskola (för att få Omdöme från en folkhögskola) - med omdöme från FHSK kan man också söka vidare, till eftergymnasiala utbildningar, bl a till högskola/universitet.