Wilma0267

    Hej, jag läste sam i gymnasiet och nu håller jag på att läsa upp/pröva upp i ämnen som biologi 2 osv. Dessa ämnen ingår inte i det programmet jag gick så jag undrar om de betygen/ämnena som jag får ny efter prövning ersätter någon av de ämnena som originellt ingick i sam programmet?

    • Milla : Gick du ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett Studiebevis? Varför läser du inte biologi2 på komvux? Varför gör du prövning i den kursen i stället för att läsa den?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är omöjligt att svara på din fråga om man inte känner till om huruvida du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med Studiebevis? Det är två olika uppsättningar av regler som gäller för de två olika situationer.
    Reglerna är många och komplicerade och jag vill inte skriva långa texter som kanske inte är relevanta i din situation.

    Vänligen svara på följande frågor:
    - gick du ut gymnasiet med Examensbevis?
    - ingick biologi 2 inom kurser i ditt examensbevis (den kursen är på SA valbar)?
    - vad krävs det för särskild behörighet till det programmet på universitetet som du vill komma in på?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Wilma0267 : Jag gick ut med examensbevis. Och nej biologi 2 ingick ej. De programmet jag vill läsa kräver biologi 2 och kemi2 och fysik 2 samt matte 4.
    • Milla : I så fall kommer alla kurser/betyg från ditt examensbevis med undantag av gymnasiearbete räknas in i ditt snitt/JÄMFÖRELSETAL + även de nya betygen som inte ingår i ditt examensbevis men som krävs för särskild behörighet kommer också de räknas in + om du skaffar dig betygen i kurser som ger meritpoäng kommer även de betygen räknas in. INGET I EXAMENSBEVISET KAN ÄNDRAS; inta kurser tas bort på grund av att du gör komplettering utan även de nya betygen räknas in (tillsammans med de "gamla" betygen).