syv
    Hur mycket ersättning får elev om den går 2 dgr/vecka på APL?
    • Anna : Menar du om eleven läser som gymnasial Lärling och frågan gäller lärlingsersättning från CSN? alltså den info som finns på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling ?
    • Anna : Eller menar du att det kostar extra för att ta sig till en arbetsplats, åkkort, alltså? Vilken sort "ersättning" gäller din fråga? :)
    • syv : Hej & tack! Elev går andra året på IN gymnasiet och ska göra sin APL på företag. Jag undrar vad ersättningen är.
    • Anna : Ersättningen till eleven, om jag förstår dig rätt - men vem skulle betala den "ersättningen" och vad kallas den "ersättningen"? Det som jag känner till är Studiehjälpen och Lärlingsersättning från CSN. Sedan kan också kommuner betala elever för att köpa åkkort, då blir det Reseersättning.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    eftersom jag är inte säker på vilken sort "ersättning" du menar, ring till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00
    Förklara annars gärna vem som skulle betala ersättning: gymnasieskolan? CSN? arbetsplatsen?
    Allmänt gäller: minst 15 veckor APL ingår i nationella gymnasiala yrkesprogrammen. Många skolor erbjuder mer APL. Läser man som gymnasial lärling är man på arbetsplatserna minst hälften av sin utbildningstid (oftast läser man alla yrkeskurser på arbetsplatserna i så fall). Men även högskoleförberedande gymnasieprogram har börjat erbjuda "obligatorisk praktik"/APL; de menar att det förbereder bättre inför livet efter gymnasiet.
    Eleverna har rätt till studiehjälpen från CSN och om eleven läser som gymnasial lärling - även till lärlingsersättning och här spelar det ingen roll om man är på ApL 2 eller 3 ggr i veckan eller om man vissa veckor är på APL hela veckan och nästa vecka - läser hela veckan i skolan.

    Vänligen

    ANNA

    • syv : Tack för superbra information!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!