Ella
    Jag har en väldig önskan att lyckas i livet och vara lycklig med vad jag håller på med, och välja rätt gymnasielinje för att uppnå detta mål. Jag har kollat runt på olika sajter för att hitta information om vad man kan få för yrke när man är färdig med sina studier. Ni kanske kan svara på mina frågor?
    Jag skulle vilja veta vad man kan bli om man läser, estet, humanistisk och samhäll?

    Jag har hört att det inte är så stor skillnad på estet och samhäll som många tror, man att det ändå är en liten skillnad för hur lätt man har på universitetet sen. Då undrar jag också, hur stor är denna skillnaden? Och ur stor är skillnaden på vilka yrken man får sen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, ganska svåra men viktiga frågor du ställer så jag ska försöka svara så gott jag kan.

    Sam, Estet och Humanistiska programmet är inga yrkesprogram så man blir inget direkt efter. Man läser en massa kurser som kan behövas om man vill gå vidare och fördjupa sig inom dessa områden på högskolan. Du kan välja att fördjupa dig inom t.ex språk, mediaämnen, samhällsämnen, historia, beteende, konst, litteraturvetenskap, teater och en massa annat kul som finns att läsa på högskolan.

    Därifrån kan du hamna inom yrken som lärare, jurist, psykolog, journalist, författare, samhällsvetare, beteendevetare, översättare, skådespelare, och en mängd andra yrken som kan vara svåra att rada upp här.

    Estet liknar Sam en hel del minus en del matte och moderna språk. /Lena, Syv