Anna
    Jag har länge varit 100% säker på att jag vill gå det estetiska programmet då jag redan som liten visade talang för de estetiska ämnena. Jag är en konstnär och är intresserad av både digital och traditionell konst (mest digital). Jag tar sånglektioner och spelar piano och gitarr (har även testat på flöjt och fiol). Språk är även ett av mina stora intressen.
    Det jag däremot inte är så säker på är inriktningarna. De två inriktningarna jag velar mellan är bild och formgivning och estetik och media. Jag vet att jag vill jobba med konst; att skapa och vara kreativ, men samtidigt vill jag jobba med spelutveckling och eventuellt film. I spelutveckling ingår också konst, mycket skissande etc.

    Vilken inriktning är det som passar mitt konstnärliga jag bäst när jag vill vara delaktig i spel- och filmvärlden, men samtidigt vill kunna jobba med konst som ett seriöst yrke?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Det är jättebra att du har många intressen men samtidigt så blir det svårt att välja då man ej kan satsa på allt samtidigt! :)

    Tyvärr så måste du välja en av inriktningar på Estetiska programmet och just på Estetiska programmet så läser man inriktningskurserna direkt från åk1, till skillnad från de övriga högskoleförberedande program, där man läser inriktning från åk2.

    Jag råder dig läsa på om olika inriktningar på Estetiska programmet och gå på öppet hus på flera olika gymnasieskolor. Du kan också boka prova-på dag ("skugga en elev eller en klass") på olika inriktningar på Estetiska programmet - då kan du testa och känna på hur det är att vara elev på just den inriktningen och just på den gymnasieskolan

    Du kan också försöka hitta ditt drömyrke på www.framtid.se och i fall du fastnar extra mycket för något yrke, kan vi hjälpa dig få reda på hur vägen till det ser ut och du kanske vill på gymnasiet läsa just den utbildning som gör vägen kortast/lättast - så att du kan börja jobba med det du brinner för så fort som möjligt.

    Jag har stora förhoppningar om att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA