Liam
    Hej!

    Jag läser mot examen på komvux och undrar då om Religionskunskap 2 kan ersätta Religionskunskap 1 i en examen? Undrar detta då Skolverkets verktyg ”examensplanerare” för vuxenutbildningen enbart nämner 50 poäng i religionskunskap som obligatoriskt, och då inte gör skillnad på 1an och 2an. Verktyget verkar godkänna detta, men är det så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liam, min tolkning är den att man i sitt examensbevis från komvux kan ha betyget i Religionskunskap 2 utan att samtidigt i samma examensbevis ha betyget i Religionskunskap 1. Men jag jobbar inte med utfärdandet av examensbevis, det gör Syv och rektor på komvux. Rektorn är ytterst ansvarig och rektorns bedömning kommer i detta fallet att gälla. Men det brukar vara SYV på komvux som förbereder sammansättningen av kurser i examensbeviset, så om det går igenom SYV-en på komvux, då är chansen stor att även rektorn godkänner det.
    Jag undrar dock, är det inte så att du har högre betyg i Religionskunskap 1 än i Religionskunskap 2? Kursen på nivå 2 är ju svårare. Du skulle t.ex kunna göra prövning i Religionskunskap 1 för att ta det högre betyget in i ditt examensbevis (bara en fundering...).