sara
    Hej!
    Jag undrar om jag kan hoppa av min Tyska (individuellt val) steg fyra nu i november (ger ett meritpoäng) och istället läsa typ Engelska steg 7 för att få ett meritpoäng (ska även läsa matte steg 4 i trean som jag ska välja som individuellt val) så jag kan gå ut med 2,5 i merit?
    Är det möjligt på något vis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    Engelska 7 ger, precis som du själv skriver, 1.0 i meritpoäng.
    Alla meritpoängskurser ger Meritpoäng bara om man får minst betyg E i dem. Betyg F ger "O" meritpoäng.
    Om du är säker på att du får minst E i Engelska 7 och Matte 4 och på så sätt får max antal meritpoäng, är det jättebra. Meritpoängen höjer konkurrensvärdet på dina betyg ganska mycket.
    Har du frågat på skolan om du kan byta från Tyska till Engelska?
    Om du bara hoppar av en kurs, då läser du fortsättningsvis på deltid och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN. Det är enbart heltidsstudier som ger rätt till Studiehjälp.
    Om det är för dig möjligt - rent praktiskt - att byta från en kurs till en annan kan bara din skola svara på. Schemat måste gå ihop och antal elever i en klass är begränsat (t.ex. om det är fullt i en kurs Engelska 7 och de inte kan ta in ännu en elev, blir det svårt att komma med).
    Du måste uppfylla kraven för gymnasieexamen också & det, beroende på vilket program du läser, kan krävas 200 p. Moderna språk (och Engelska är inte "ett modernt språk" i det avseende).
    Om du t.ex. börjarde med Tyska 3 på gymnasiet och läser ett program där 200 p. Moderna språk är obligatoriska kurser, då måste du ha Tyska 3 & ännu en kurs i Moderna språk i din gymnasieexamen, t.ex. Spanska 1 eller Italienska 2 mm.
    Uppge vilket program /och även inriktning/ du läser, då kan jag bättre svara på din fråga, men generella kraven, oavsett program, är att du måste få betyg i minst 2500 poäng och att det, enligt reglerna, inte tillåtet att ta bort en kurs från elevens Studieplan efter det att kursen har påbörjats. Studieplan får enbart revideras proaktivt.
    Det är så Skolverket säger i sina riktlinjer. Om huruvida alla skolor strikt följer det, vet jag inte.
    Om en kurs inte kan tas bort från din studieplan, innebär att du kommer att få betyg i kursen och det blir då troligtvis F-betyg om du slutar läsa.
    Vad är anledning till varför du vill hoppa av Tyska 4?
    Svara på mina frågor, så skall jag försöka ge dig råd.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare