Hejo

    Hej, ska snart börja industriteknik på gymnasiet. Skolan jag går på har ganska många program. Jag funderade länge på om ifall jag ville gå teknik eller Industriteknik. Jag har aldrig haft några större problem i skolan (280 merit). Och känner att jag vill lära mig mera om entrepenörskap/ företagande. De extra kurserna som jag kan välja när jag går industriteknik är ex bild, idrott + några andra. Alltså inte det jag ville ha. När man går teknik på samma skola så för man möjligheten att välja entrepenörskap. När jag snackade med syv så sa hon att jag inte skulle kunna hinna med det + att det ev krockar med mitt schema. Någon som har något förslag på en lösning? (Spelar inte någon större roll ifall jag bedöms eller inte. Viktigaste är att jag får chansen att lära mig mer om det.) Har kollat på komvux men tror inte det går pga min ålder +gymnasiet. En lösning kan vara att gå extra kurserna som erbjuds och försöka snacka med skolan ifall jag kan få skippa de lektionerna som krockar för att senare jobba ikapp det jag missat. Borde inte vara några problem eftersom industriteknik har ganska så lätta kurser. Tacksam för svar ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker och jag skulle vara glad om det gick att lösa situationen enligt ditt förslag men jag är inte alls säker (tyvärr) att det kommer att gå... . Det är tyvärr inte så flexibelt att läsa på gymnasiet som många (inklusive dig och mig) önskar att det vore... Tyvärr, alltså.
    Att gå ifrån obligatoriska lektioner till andra lektioner som för ditt program inte är obligatoriska, och sedan "läsa ikapp" medför extrajobb för lärarna: du kommer ju inte närvara på alla lektioner i så fall och det läraren sagt på den lektionen som du missade, har du inte hört och då ska läraren hålla koll på vilken lektion du har missat och handleda dig (individuellt). Allt som oftast är lärare överhopade med arbetsuppgifterna redan som det är, utan att behöva handleda eleverna individuellt på grund av att de går iväg från lektionerna för att läsa ngn kurs i vilken de inte ens vill bli "bedömda". Sedan tillkommer också en "rättviseaspekt": om du får, då borde alla elever på din skola också få göra på samma sätt - att gå iväg från obligatoriska lektioner för att läsa någonting annat... det funkar inte i praktiken (tyvärr, alltså).
    Gymnasieskolan är skyldig att ge dig plats på kurserna som gör att du kan uppnå kraven för examensbevis. "Valbara kurser" kan skolan välja åt eleverna och säga att alla ska läsa "de här "valbara" kurserna". På grund av lärarbrist andra svårigheter kan det uppstå en situation då inga val blir möjliga, över huvudet taget, och alla elever i din klass ska läsa samma "valbara kurser". Jag önskar, som sagt, att systemet skulle vara mycket mer flexibelt... men så är det idag inte. Resursbrist gör att eleverna inte kan få individuell handledning i den omfattningen som skulle göra det möjligt att skräddarsy utbildning för varje elev utifrån just den elevens behov och önskemål.
    Du får givetvis framföra dina önskemål till personal på din skola och jag blir glad om du får som du vill. Mitt råd är dock att du är förberedd på att det kan bli Nej (tyvärr, alltså).
    Kika gärna på Programplan för IN>>> - i examensbevis i slutet av år3 på gymnasiet måste alla kurser under Gymnasiegemensamt ingå + alla kurser under Programgemensamt + alla kurser inom En av Inriktningarna + tillräckligt antal poäng från listan på kurser som på just det programmet får läsas som Programfördjupning + 200 poäng "vilka kurser som helst" - av de kurser som din skola kan erbjuda så att de passar in i ditt schema (Individuellt val) + godkänt betyg i gymnasiearbete.
    Kurserna Entreprenörskap och Entreprenörskap och företagande får på IN läsas som programfördjupning (eller så kan man ha dem kurserna som individuellt val - på alla program...) men de passa in i ditt schema... annars så erbjuder din skola andra kurser från listan på vilka kurser som på IN får läsas som programfördjupning.

    Studie- och yrkesvägledare