Agge

    Hej, jag läser idag ett kandidatprogram men planerar att lägga till en civliingenjörsutbildning i höst - alltså läsa två program samtidigt. Jag har hört att detta är möjligt men jag vill dock endast läsa ca 6 av kurserna som finns på denna civilingenjörsutbildning (pga. behörighet till Master) och när jag gjort detta avbryta denna utbildning - sk. studieavbrott. Dessa 6 kurser skiljer sig från resterande kurser så att jag skippar resterande kurser gör fortfarande att jag kan läsa dessa 6 (dvs. resterande kurser påverkar inte min behörighet till dessa 6). Anledningen till att just dessa 6 kurser är viktiga för mig är för att det blir en mängd komplikationer om jag ska läsa liknande kurser på andra högskolor. Jag pratade med en SYV och hon sa att detta INTE gick men jag gissar att hon bara sa så för att det skadar högskolans statistik om utbildningsfullföljande, samt att det tar upp en extra plats på utbildningen. Kan man göra detta? Alltså, påbörja ett nytt program men endast läsa ca 45 hp av 180 och isåfall undvika att anmäla sig till resterande kurser - jag tänker att detta borde gå då man kan skjuta upp hur många tentor man vill. Eller finns det något minimikrav på hur mycket man måste läsa per termin eller något max för hur många kurser man får skjuta upp? Fortsättningsvis har jag hört något om att man som max kan läsa 45 hp per termin. Men stämmer detta verkligen? Kan man komma runt detta på något sätt eller prata med SYV om att få läsa mer? Tack på förhand för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte svara på din fråga; jobbar inte med de frågorna och har inte relevant/pålitlig information för att kunna svara.
    Allmänt gäller: man kan bli antagen till ett annat program, när man fortfarande läser sitt "gamla program" men då är tanken att man ska byta från en utbildning till en annan om man blir antagen till en annan utbildning.
    Jag vet att det förut fanns de studerande som försökte läsa två olika högskole-universitetsprogram samtidigt men det är sällan som det gick bra. T.ex motsätter sig institutionerna (de ansvariga på institutionerna) och mer eller mindre kräver att den studerande ska välja en av de heltidsutbildningarna. Jag är inte jurist och kan inte svara om du har Rätt att välja endast några få kurser från en heltids universitetsutbildning och "hoppa över" alla andra kurser och fortfarande vara inskriven på hela programmet... Fråga UHR, universitets- och högskolerådet och UKÅ, universitetskanslers ämbetet (de borde kunna få fram en jurist, som är expert i de frågorna som du ställer här nu).
    Jag tänker annars så här: sök till den nya programmet, se om du kommer in (om du inte kommer in, då är det en icke-fråga...). Se också om de kurser du vill läsa "från programmet" kan sökas som fristående kurser och sök då till just enskilda/fristående kurserna.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare