turan
    Jag har frågat samma fråga innan men jag förstog inte svaret. jag går i gymnasium och 1:An och om jag får f i idrott och kanske f i 2 andra ämnen, kan jag gå på komvux efter gymnasium och få upp de andra ämnen till godkänd(inte idrott) och fortfarande få yrkesexamen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Turan;

    det är inte Antal kurser utan antal poäng... kurserna är inte alla lika stora...

    Idrott och hälsa 1 är en 100 poängskurs. De flesta andra gymnasiekurser är också på 100 poäng. Men det finns små kurser också -á 50 poäng. Och det finns större kurser á 150 poäng och á 200 poäng.
    Uppfyller man inte kraven för examensbevis på gymnasiet, får man Studiebevis.
    Studiebevis kan man på komvux läsa upp till examensbevis.
    Du kan bara göra ditt bästa i varje kurs du läser, inte mer. Om du gör ditt bästa - får du sedan se hur det blir... och agerar utifrån det resultatet du ser att det har blivit.
    Boka gärna tid hos SYV på din gymnasieskola.

    Lycka till med dina studier!
    Peter syv

    • : Men om jag får upp mina betyg i komvux utan idrott kan jag fortfarande klara det?
    • Anna : ja, du kan ta ut Examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux /som relgerna är från 1 jan 2017/ får inte betyg i idrott-och-hälsa 1 ingå. det är 2400 poääng, dvs 100 p. minder än på gymnasiet, som ingår i examensbevis från komvux.