[email protected]

    Hej! Jag går samhäll och kommer få F i kursen idrott och hälsa. Detta sänker mitt snittbetyg och jag undrar om jag kan ersätta kursen idrott och hälsa med en annan kurs på komvux. Jag vet att jag kommer hamna i urvalsgruppen BII vilket är okej eftersom jag ändå tänker ta ett naturvetenskapligt basår efter studenten för att bli läkare. För att bli läkare behöver jag bra snittbetyg, har A i majoriteten av mina kurser men det är just idrott och hälsa som gör mig orolig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej X!
    I examensbeviset från Gymnasiet är kursen Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och måste finnas med i examensbeviset från gymnasiet och betyget räknas in i snittet/jämförelsetalet.
    Men på komvux får ej den kursen (sedan 1 jan 2017) ingå i examensbevis. Och du behöver inte "ersätta" den med en annan kurs, då de krävs 100p färre för exam.bevis från Komvux (2400 poäng medan examensbevis från gymnasiet kräver 2500poäng och Idrott1 går just på 100 poäng).

    • [email protected] :

      Om jag förstått det rätt så räcker det med att jag tar ett naturvetenskapligt basår efter studenten för att bli av med betyget idrott?

    • Milla :

      Nej, så kan man inte säga. Vad menar du med "naturvetenskapligt basår"? Om du menar utbildning på högskolenivå (högskola eller universitet) då måste du för att komma in ha examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), annars saknar du grundläggande behörighet och kommer inte bli antagen. Och Examensbevis från gymnasiet eller examensbevis från komvux är det stor skillnad på. Om du uppfyller kraven i slutet av år 3 på gymnasiet får du ut Examensbevis och då är kursen/betyget i Idrott-och-hälsa 1 "låst" in i det dokumentet och du blir inte av med det betyget.
      Det finns olika lösningar: du kan t.ex komma in via HP-urvalet (gör högskoleprovet). Om du ej uppfyller kraven för examensbevis på gymnasiet, kan du läsa mot examensbevis från komvux (efter gymnasiet) och i examensbeviset från komvux kommer du inte ha betyget i idrott och hälsa 1, för att den kursen får sedan ändring i reglerna 1 januari 2017 inte längre ingå i examensbevis från Komvux.

    • [email protected] : Så om jag har F i matte 1b och låter bli att göra en prövning under gymnasiet för att sedan läsa matte 1b på komvux så får jag ett examensbevis från komvux och kan därmed bli av med idrottsbetyget?
    • Mikael : Ja. Utan godkänt betyg i matematik 1 eller svenska 1 eller engelska 5 eller gymnasiearbete, så uppfyller du inte kraven för examensbevis och får ut ett studiebevis. Studiebevis kan på komvux kompletteras mot examensbevis.
    Läs alla kommentarer