Lars
    Jag är en kille i 9:an som har fått F i orientering. Kommer jag att få F i idrott då trotts allt att jag har godkänt i allt annat som har med idrott att göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det går tyvärr inte få svar på den frågan från någon annan än din Iärare i Idrott. Det är Iärarens profession och kunskap att sätta rättvisa betyg.

    Jag är Iedsen, men kan tyvärr inte svara på din fråga.

    Här nere kan du Iäsa vad SkoIverket säger om saken:

    Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

    Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

    Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

    Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Dessutom kan eleven med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

    Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.

    HäIsningar

    MikaeI SYV