Rasmus132

    Hej, Jag är en kille på 21 år, och har utbildning som barnskötare samt elevassistent. Under en "längre" tid har jag endast lyckats få vikariejobb, vilket såklart är superroligt. Men det är mindre roligt att konstant behöva vara på nya förskolor nästan dagligen. Redan när jag började plugga till detta för cirka 2 år sedan på distans, så sökte jag varje vecka efter annonser där folk sökte barnskötare/elevassistent, men det fanns så gott som inget. Så jag undrar, kommer det vara helt omöjligt för mig att få en heltidsanställning som barnskötare inom den närmsta framtiden? Jag planerar även att plugga vidare till förskollärare, men jag vill helst arbeta ett år eller så innan jag påbörjar den utbildningen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behovet av förskoleplatser går upp och ner och när det går ner, då behåller både kommunala och privata förskolor i första hand sina Förskollärare och säger upp barnskötare. Vid nyanställningar prioriteras också Förskollärare. Vissa kommuner har beslutat (lokalt, i sin kommun) att på "fastanställning" (alltså på heltid med månadslön) anställa endast Förskollärare och barnskötare kan i så fall endast få vikariat eller "timmar vid behov".
    Men vissa kommuner eller privata förskolor kan fortfarande anställa barnskötare på "fastanställning" (det är olika i olika delar av landet och privata förskolor bestämmer själva med vilken utbildning de anställer, men det skulle förvåna mig mycket om en förskola skulle anställa en barnskötare om en legitimerad Förskollärare söker jobb på samma förskola.
    Vi på FRåGA SYV kan inte svara på frågan om du eller någon annan kommer få jobb.
    Jag tycker att du gör rätt i att planera läsa förskollärarprogrammet, om du vill ha en långvarig anställning på en förskola.
    ***
    "Tur i oturen"?
    Du, i din fråga, skriver bland annat om att du är trött på att "hoppa mellan" olika förskolor men här vill jag uppmana dig att tänka på det positiva med det, se "tur i oturen" kan man kanske säga; jag tänker på att du får möjlighet att bekanta dig med hur det funkar på Olika förskolor och med det blir din erfarenhet bredare. En person som går på praktik (inom sin utbildning) på en förskola och sedan får jobb på samma förskola får inte den bredden inom sin erfarenhet, för att hen vet bara hur det funkar på just "den här förskolan". Du som "hoppar mellan olika förskolor" träffar också många olika personer som är verksamma inom förskolan och kan ta del av deras erfarenheter också, så det finns fördelar (om man vill tänka positivt och se/hitta fördelar även i en situation som på något sätt är "mindre bra" (jag förstår absolut att man kan längta efter stabilitet och att få en djupare erfarenhet och även ekonomisk trygghet som fastanställning medför).
    ***
    Elevassistent
    Vad gäller få anställning som elevassistent, så är det tyvärr så att behovet av att anställa elevassistenter är stort men resurserna är knappa. Många skolor har, helt enkelt, inte råd att anställa elevassistenter; skolans verksamhet är helt beroende på att lärare ska finnas och numera är det endast legitimerade lärare som får sätta betyg; det tar lång tid att bli legitimerad lärare och många som är utbildade lärare väljer att söka jobb utanför skolan; det är ingen hemlighet att brist på legitimerade lärare är mycket stor. En legitimerad lärare kan därför kräva få högre lön och om de som anställer inte går med på högre lönekrav, går läraren till en annan skola som går med på högre lönekrav och då kan inte den skolan råd "med annat" som t.ex anställa elevassistenter.
    Elevassistenter behövs. De gör ett mycket viktigt arbete men när det är resursbrist prioriteras legitimerade lärare och annan skolpersonal, inkl. Skolvärdar, kan tyvärr bli uppsagda "på grund av arbetsbrist" (men egentligen på grund av Resursbrist).

    Studie- och yrkesvägledare