Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna ta ut kandidatexamen med huvudämnet Kemi, måste man ha minst 90 högskolepoäng i ämnet kemi och kurserna måste vara 30högskolepoängskurser, t.ex Kemi1, 2 och 3 eller Kemi A,B och C eller Kemi I,II och III - 30 hp + 30 hp + 30 hp (grundkurs och sedan fortsättningskurs och sedan påbyggnadskurs som är nästa kurs efter fortsättningskurs). Man måste också ha godkänt i en kandidatkurs i ämnet kemi. Vilka de övriga - upp till 180 högskolepoäng - som får ingå i kandidatexamen med huvudämne kemi kan du få olika svar från olika lärosäten (konstigt nog). Det är så att varje lärosäte får bestämma rätt mycket självt, lokalt, på sitt eget lärosäte (högskola eller universitet). Det är möjligt att du måste ha ännu minst 30 hp inom något "närliggande ämne". Ofta kan man ta in 30 hp vilka kurser som helst och ibland upp till 60 hp "vilka kurser som helst" - när det handlar om en generell examen (alltså inte en yrkesexamen).
    Mer information om detaljerna kring kandidatexamen i kemi får du av studievägledare på de institutioner där kandidatprogram i kemi ges.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare