Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda att skicka utbildings-dokument (examen, diplom eller utbildningsbevis) från utbildningen i utlandet till bedömining, till UHR - se information här>> UHR kommer att svara om vad den utländska utbildningen är "värd" i svenska-mått-mätt, så att säga. Utbildningar inom samma kunskapsområde kan ligga på olika nivåer: t.ex på gymnasial nivå, på eftergymnasial nivå men ej akademisk utbildning, eller på universitetsnivå (akademisk utbildning) men även här finns skillnad på grundnivå inom akademisk utbildning och avancerad nivå (grovt, kan man säga att om man har läst längre tid på universitetet än 3 år, då har man läst på avancerad nivå).
    Bedömningen från UHR kan användas på olika sätt: t.ex för att söka komplettera utbildningen i Sverige eller för att söka jobb.
    Vad gäller söka jobb, så är yrken inom det område, i Sverige, för det mesta icke-reglerade. Och det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst. Olika arbetsgivare kan tänka olika... så det är omöjligt att svara på frågan om hur är chansen att få jobb inom det område.
    Du får också gärna "kasta ett öga" på några av de yrken som vi känner till (inom det aktuella område) som finns i Sverige idag:
    Miljöplanerare
    Trädgårdsdesigner
    Landskapsingenjör
    Landskapsarkitekt
    Inredningsarkitekt

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej,
    Om en person med en utbildning i "Interior Architecture Environmental Design" från ett land utanför EU vill arbeta i Sverige, finns det några steg och krav hen kanske behöver uppfylla:

    1. **Validering av utbildning:** Ibland krävs det att utbildningen valideras eller erkänns i Sverige för att säkerställa att den motsvarar de svenska standarderna. Universitets- och högskolerådet (UHR) kan ofta hjälpa till med detta.

    2. **Arbetstillstånd:** Om personen kommer från ett land utanför EU behöver de sannolikt ett arbetstillstånd för att jobba i Sverige. Migrationsverket hanterar ansökningar och information om krav och processer inom det område.

    3. **Lär dig svenska språket** Även om det inte alltid är ett formellt krav kan kunskap i svenska underlätta både jobbsökande och arbete i Sverige.

    4. **Bli medlem i en branschorganisation:** Att bli medlem i en relevant branschorganisation kan vara en bra idé för att nätverka och hålla sig uppdaterad ang. branschnyheter och regler i Sverige.

    Hänvisningar: migrationsverket.se och uhr.se samt information om olika svenska yrken på www.framtid.se