Helena9w730

    Hej jag är en gymnasie elev i första året jag har senaste tiden varit borta en dag i två veckor eller 3 veckor men min lärare har förmedlat det till CSN och nu har dem dragit ut det och som jag vet står det att CSN blir indraget när man har ogiltig frånvaro eller icke anmäld men jag anmäler mig när jag är sjuk så jag fattar inte varför dem drar ut det och är det en anledning för jag fatta inte systemet eftersom jag fortfarande går första terminen i gymnasiet och jag undrar om det beror på skolan eller inte.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Läs gärna det som står på csn.se/om-csn/press/pressmeddelanden/2022-07-07-fler-far-studiebidraget-indraget-pa-grund-av-skolk  Och där på sidan läser man bland annat följande: "Fyra timmars upprepad, ogiltig frånvaro under en månads tid är den nedre gränsen för när studiebidraget kan dras in. Vilken frånvaro som räknas som ogiltig avgörs av skolan".
    CSN vet inte när du är i skolan eller inte, CSN vet inte om dina vårdnadshavare anmälde dig sjuk eller om de inte gjorde det... CSN går på de uppgifter som din skola skickar till CSN. Vilka uppgifter som din skola skickade till CSN kan du fråga på din skola. Du kan också själv kontakta CSN och fråga vilka uppgifter som din skola har skickat till CSN. Sedan, om du tycker att din skola skickade fel uppgifter till CSN, då tycker jag att dina vårdnadshavare bör prata om det med rektorn på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Helena9w730 : Ja tack för hjälpen
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!