Jawad Sakhi

    Hej! Jag har uppfattningen att enligt regler på skolverket så gäller 90% rätt besvarade frågor på ett prov (även i ett kursprov) motsvarande för betyg A. Det som är konstigt för mig är att i ämnet kemi2 har en lärare som undervisar på en distansundervisning lärcentrum har skrivit att för att få betyget A så behöver eleven att besvara rätt på 100% av dem 8 ganska svåra frågor som har ingått i ett kursprov. Får man verkligen sätta en sådan strikt gräns?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jawad,
    vi som svarar här på FRåGA SYV är SYV-ar, alltså Studie- och yrkesvägledare. Vi har inte kompetens i betygssättningen. Vad jag personligen tycker eller någon annan SYV säger, kommer inte spela någon som helst roll, för att min åsikt eller en annan SYV-s åsikt i betygssättningsfrågor är inte relevant. Detta på grund av SYV-ar sätter inte betyg. Det är lärare som gör det. Men på varje skola så är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Du får gärna vända dig till rektor med den frågan som du ställer här nu. Du får också ringa till Skolverket och även anmäla detta till Skolinspektionen. Jag tror inte Skolinspektionen kommer göra någon utredning, men kanske... Du har i alla fall rätt att anmäla det du tycker är fel.
    Om du vill veta vad jag personligen tycker, så är det så här: det finns olika sorters slutprov. Det är stor skillnad på NP, nationella provet i en kurs och ett annat "prov" som läraren själv satt ihop. De gemensamma (centrala) regler på procentsats rätta svar kan eventuellt finnas vad gäller NP (fråga om det när du kontaktar Skolverket). Men om det gäller ett "annat prov" som läraren själv satt ihop då vet ju inte skolverket (eller jag) vad det är för svårighetsgrad på frågorna. Du skriver att det är "ganska svåra frågor", men det är en Bedömning/Uppskattning (det finns med stor sannolikhet möjlighet att hitta ännu svårare frågor att ställa, eller ställa fler frågor och ge begränsat med tid för att svara...). Alltså, om det inte är NP, nationella provet, din fråga gäller, då tror jag inte skolverket kan säga någonting, för de vet ju inte ngt om svårighetsgraden på provet.
    Allmänt gäller: eleven bör göra sitt bästa i de kurser hen läser. Betygssättningen är det läraren som ansvarar för (det är lärarens kompetens). Är eleven missnöjd med betyget, rekommenderas att eleven (eller vårdnadshavare) pratar med läraren först, och sedan, om läraren ej kunde ge svar som kan accepteras av eleven/vårdnadshavare - även vänder sig till rektorn på den aktuella skolan. Över rektorn finns det "huvudman" - som är olika vad gäller kommunala och fristående skolor.

    • Jawad Sakhi :

      Hej!

      Tack för ditt fullständiga och kompletta svar ang. min fråga. Nu förstår jag vad som gäller i mitt fall :)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'kulturhistoria' (2 st.)

    • Jacob

      Upplägg för prövning inom kulturhistoria 2b?

      Hej! Jag anmälde mig nyligen till en prövning inom kulturhistoria 2b via Hermods. Jag försökte nyligen att komma i kontakt med min ansvariga prövningslärare för att få vidare information kring prövningens upplägg och för att få klarifikationer om provet kommer ske skriftligt, muntligt, i flera...

      Milla : : Hej Jacob,vi på FRåGA SYV beklagar det som händer när du försöker få svar på frågan om innehåll i prövningen och om upplägget mm.Jag är SYV... Läs hela svaret
    • Julia

      Hur blir mat mathistoriker, inom kulturhistoria?

      Hejsan! Jag går i andra årskurs på gymnasiet på det Humanistiska Programmet, med inriktning språk. Jag skulle vilja fråga lite om ämnet historia. Just nu så vet jag ej riktigt vad jag skulle vilja hålla på med inom framtiden, men det jag vet är att jag väldigt mycket tycker om...

      SYV-besökare: : Hej jag har tipset att det går att inrikta sig på olika praktiska former av utövning kring matlagning med utgångspunkt i kännedom om mat och/eller dräkt i förfluten tid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga