Hej! Jag har uppfattningen att enligt regler på skolverket så gäller 90% rätt besvarade frågor på ett prov (även i ett kursprov) motsvarande för betyg A. Det som är konstigt för mig är att i ämnet kemi2 har en lärare som undervisar på en distansundervisning lärcentrum har skrivit att för att få betyget A så behöver eleven att besvara rätt på 100% av dem 8 ganska svåra frågor som har ingått i ett kursprov. Får man verkligen sätta en sådan strikt gräns?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Får en lärare sätta minimigränsen för A 100%?
1 Svar
Hej Jawad,
vi som svarar här på FRåGA SYV är SYV-ar, alltså Studie- och yrkesvägledare. Vi har inte kompetens i betygssättningen. Vad jag personligen tycker eller någon annan SYV säger, kommer inte spela någon som helst roll, för att min åsikt eller en annan SYV-s åsikt i betygssättningsfrågor är inte relevant. Detta på grund av SYV-ar sätter inte betyg. Det är lärare som gör det. Men på varje skola så är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Du får gärna vända dig till rektor med den frågan som du ställer här nu. Du får också ringa till Skolverket och även anmäla detta till Skolinspektionen. Jag tror inte Skolinspektionen kommer göra någon utredning, men kanske... Du har i alla fall rätt att anmäla det du tycker är fel.
Om du vill veta vad jag personligen tycker, så är det så här: det finns olika sorters slutprov. Det är stor skillnad på NP, nationella provet i en kurs och ett annat "prov" som läraren själv satt ihop. De gemensamma (centrala) regler på procentsats rätta svar kan eventuellt finnas vad gäller NP (fråga om det när du kontaktar Skolverket). Men om det gäller ett "annat prov" som läraren själv satt ihop då vet ju inte skolverket (eller jag) vad det är för svårighetsgrad på frågorna. Du skriver att det är "ganska svåra frågor", men det är en Bedömning/Uppskattning (det finns med stor sannolikhet möjlighet att hitta ännu svårare frågor att ställa, eller ställa fler frågor och ge begränsat med tid för att svara...). Alltså, om det inte är NP, nationella provet, din fråga gäller, då tror jag inte skolverket kan säga någonting, för de vet ju inte ngt om svårighetsgraden på provet.
Allmänt gäller: eleven bör göra sitt bästa i de kurser hen läser. Betygssättningen är det läraren som ansvarar för (det är lärarens kompetens). Är eleven missnöjd med betyget, rekommenderas att eleven (eller vårdnadshavare) pratar med läraren först, och sedan, om läraren ej kunde ge svar som kan accepteras av eleven/vårdnadshavare - även vänder sig till rektorn på den aktuella skolan. Över rektorn finns det "huvudman" - som är olika vad gäller kommunala och fristående skolor.
Frågor och svar taggade med 'lärare i musik' (2 st.)
-
Är det stor skillnad på mängden plugg mellan ekonomi och natur?
Jag har precis börjat läsa naturvetenskap på gymnasiumet efter att jag valt det då jag tycker mer om no ämnena plus att det ger mig möjligheten att välja mellan många yrken. Men börjar tvivla på om det är något för mig...
Hej Louise,för en blivande musiklärare är mest passande gymnasial utbildning - ES/musik, tycker i alla fall jag.Svar på din fråga om hur mycket plugg det är... Läs hela svaret -
Vilket fördjupningsval är mest passande?
Om jag planerar att ta ämneslärarexamen, främst i musik, med inriktning gymnasiet, när jag tagit studenten, vilken av de nedanstående fördjupningsvalen är mest givande och passande för att bli musiklärare på gymnasienivå? Eller är de alla lika passande? (Keep in mind: kommer utöka mina kurser i...
Hej Claudia,jag tycker att "mitten-alternativet", dvs Musiker/ArtistKurser som ingår:● Ensemble 2● Instrument eller sång 1 specialisering 1● Instrument eller sång 2● Körsång 2 passar... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga