A

    Hej! Jag gick i teknikprogrammet och gick ut med F i Fysik 2, elektroteknik, matte 4 & 5. jag har fixat klart betyget för Fysik 2 och ville inte mer läsa de andra kurserna så jag läser enterepenörskap för att få ett gymnasieexamen. Det jag vill läsa nu efter sommaren är Företagsekonomi 1 och uppfyller behörigheten då man inte behöver matte 4 och 5. Får jag mitt examen då eller har jag fått fel information?

    • Milla : Jag gissar på att du läser mit examensbevis på Komvux, stämmer det?
    • A : Ja för att få gymnasieexamen och plugga i universitet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är stor skillnad att läsa mot examensbevis på komvux respektive på en gymnasieskola. Av din fråga framgår inte inom vilken skolform du läser mot examensbevis. Det är mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbevis på Komvux, jämfört med de reglerna som gäller på gymnasiet.
    Vänligen svara inom vilken skolform du läser mot examensbevis. Kraven för examensbevis inom gymnasiet (ungdoms gymnasiet) kan du se på gymnasieguiden.se/examen. Vad gäller komvux, så behöver man göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • A : Jensen komvux
    • A : Och jag fattar inte vad du menar med vilken skolform? Jag läste i gymnasiet men fick ingen gymnasieexamen som jag skrev innan. Kommer jag kunna läsa i universitetet eller inte?
    • A : Jag har gått gymnasiet här i sverige så fattar inte din fråga?
    • Milla : Ok, du läser mot examensbevis på komvux. Jag råder dig göra planering tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux - för att läsa de "rätta kurserna" inför den universitetsutbildning som du vill komma in på. Gymnasieexamen med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 kommer ge dig Grundläggande behörighet. Särskild behörighet är olika inför olika universitetsutbildningar. Du frågar om du ska kunna läsa på universitetet eller inte. Så här är det: du måste se vilken särskild behörighet som de universitetsutbildningar kräver som du är intresserad av och du måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Sedan gör du ansökan under anmälningsperiod på www.antagning.se och om du av antagning.se kommer bedömas som behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om dina meriter kommer att räcka för att få utbildningsplats kan jag inte ha någon uppfattning om för att jag vet ju inte hur högt meritvärde du kommer att få på dina betyg. Mitt råd är att du även gör högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalet. I varje urvalsgrupp får man en ny chans. Det är fördelaktigt att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt, så gör även högskoleprovet!
    • A : Okej ska förklara bättre. Jag är godkänd i alla ämnen förutom 3 styckna (Matte 4, Matte 5 och elektroteknik). Jag gick i teknikprogrammet men gillade inte det och vill börja plugga på universitet (företagsekonomi). Jag uppfyller deras krav men måste ju ändå ha gymnasieexamen och då är min fråga: kan jag "ersätta" ett annat ämne från komvux istället för matte 4 tex för att företagsekonomi kräver ändå inte det.
    • Milla : Du behöver inte ha matte 4 i ditt examensbevis från komvux. Du kan i ditt examensbevis från komvux ha en annan 100poängs kurs i stället för matte 4.
    • A : Så även om jag gick i teknikprogrammet inriktning teknikvetenskap där matte 4 är obligatoriskt så kan jag läsa en annan 100poängs kurs?
    • Milla : Ja, det kan du göra. På komvux läser du nu mot examen inom Naturvetenskap-Teknik. I fyra av fem inriktningar på teknikprogrammet på gymnasiet är matte 4 en valbar kurs och även på inriktningen "sam" på naturvetenskapsprogrammet. Matematik 4 är inte en obligatorisk kurs på komvux.
    Läs alla kommentarer