Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag hoppas verkligen att din skola kommer ge dig möjlighet att göra om nationella provet om du svimmar under provet (eller om "något liknande" händer). Jag vill råda dig gå prata med både skolsköterska och med kurator på din skola och berätta för dem att du är orolig på att eventuellt svimma under nationella provet. De kan förhoppningsvis ge dig råd och tips på hur du ska förbereda dig så att inget sådant händer och du kan genomföra provet. Du skriver om att du har mycket panikångest och jag tänker på att du vinner på att försöka hitta någon sort "botemedel" eller taktik på att hantera din ångest - för att du kommer i framtiden att behöva skriva olika sorters prov. Nu är jag inte alls expert på ångest eller liknande tillstånd, därför hänvisar jag dig till skolsköterska och till kurator som kan ta kontakt med skolläkare och med en skolpsykolog (vid behov) och du kan då få den hjälpen med att hantera din ångest som du behöver och har rätt till.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hoppas det går också bra på det nationella provet och lycka till med alla dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare