Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna svara ang.meritpoäng för ämnet matematik måste man veta vilken utbildning på högskola-universitet som du kommer söka till.

    Om du söker till juristprogrammet som inte kräver matte för särskild behörighet, då ger godkänt betyg i matematik 2 en halv meritpoäng och godkänt betyg i matte 3 ännu en halv meritpoäng; så man får + 1.0 meritpoäng för matte.
    Men om man med samma betyg söker till ekonomiprogrammen, t.ex till kandidat i ekonomi eller till civilekonomprogrammet eller till utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare (som alla kräver matte 3 för särskild behörighet) då får man meritpoäng från matte 4, 5 och specialisering (det måste, alltså vara Högre kurs än den som krävs för särskild behörighet till just din utbildning för att du ska kunna få meritpoäng för den kursen). Och vilken utbildning man gick på gymnasiet spelar roll endast i det avseendet att vissa kurser är obligatoriska och då ingår de kurserna och eleven inte kan välja bort dem, och på andra program är de valbara och ej kan garanteras läsa dem men har eleven fått godkänt betyg i matte 3 (oavsett vilket program hen gick) så gäller de reglerna, om meritpoängen, som jag har beskrivit ovan och du kan även kika på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare