Sara19

    Hej Jag är en 19 åring tjej som tog studenten nu i somras men jag fick inte gymnasieexamen. . Jag gick de naturvetenskapliga programmet med inriktning natur. Dem kurserna jag behöver läsa upp är ( fysik 1, fysik 2, kemi 2 och matte 4)Så jag kommer behöva studera på komvux nu till hösten och jag kommer läsa dem första 20 veckorna en kurs( fysik 1) och efter att de ämnet är avklarad kommer jag börjar med en ny kurs( fysik 2) direkt efter som också varar i 20 veckor. Jag kommer studerar 14 timmar i veckan. Min fråga är kommer jag få pengar när jag studerar eller hur står de till och ifall man inte har någon inkomst hur ska man göra då för att kunna klara sig ekonomiskt ifall man inte har möjlighet att jobba? Mvh Sara19

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    reglerna säger att en studerande på komvux som är så ung som du är måste läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Studiemedel som ger mer pengar och där det räcker att läsa på halvtid (20 timmar per vecka, endast men då har man rätt till halva studiemedelsbeloppet) kan man få som tidigast, för studier på komvux, alltså, från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år under. Jag förstår det som så att du kommer fylla 20 år under kalenderåret 2024 och det är i så fall från 1 juli 2024 som du - åldersmässigt - skulle kunna ha rätt till studiemedel.
    Heltidsstudier på gymnasienivå motsvarar 20 gymnasiala poäng per vecka. Kursen fysik 1a är en 150poängs-kurs och läses på heltid på 7,5 veckor. Fysik2 läses på heltid på 5 veckor. Läser du i lägre takt så har du, alltså, inte rätt till ekonomiskt studiestöd. Du kan gärna kontakta CSN och få det bekräftat. Den information kan du annars läsa på CSN´s webb/hemsida.
    Du frågar om hur man ska klara sig ekonomisk när man studerar men inte har rätt till studiestöd från CSN. Det är en viktig fråga men som jag inte riktigt har något bra svar att ge på... tyvärr. Du skriver "om man inte kan jobba"... Det finns olika försörjnings alternativ: jobb, studiestöd under studierna, att familjen försörjer en, försöka låna pengar av t.ex vänner och familj (och så betalar man tillbaka senare när man kan) eller så ansöker man om försörjningsstöd hor socialtjänsten ("Soc" som socialtjänsten brukar i folkmun kallas kan ställa krav på att du aktivt söker jobb); ännu en möjlighet är att anmäla sig på Arbetsförmedlingen och bli inskriven i ungdomsgarantin (någon form av utbetalningar kan man förvänta sig, om man är över 18 år, vilket du är) - om AF (arbetsförmedlingen) kommer att godkänna att du läser på komvux på deltid samtidigt som du ingår i ungdomsgarantin, kan inte jag ge ngt svar på... även om reglerna kanske säger att du måste söka jobb på heltid så kanske AF ändå kan göra ett undantag och låta dig läsa på deltid mot gymnasieexamen på komvux.
    På tal om att läsa mot gymnasieexamen så undrar jag om du tvunget behöver läsa mot examen inom naturvetenskap-teknik eller om du kan ändra inriktning och läsa mot examen inom samhälle-humaniora eller t o m mot yrkesexamen till exempel som Undersköterska? Fundera på det. Jag set t.ex stor fördel i att ändra inriktning och läsa mot någon form av yrkesexamen. De flesta komvux erbjuder kurspaket Undersköterska eller liknande: man lär sig där om medicin, omvårdnad, hygien och etiska frågor inom sjukvården. I en sådan yrkesexamen kan du ta in kurserna i vilka du har högre betyg från gymnasiet. Du kan skippa fysik, kemi och matte 4 helt och hållet.
    De kurserna du nämner att du vill läsa på komvux motsvarar 450 poäng och kan läsas på heltid på sammanlagt 22.5 veckor (alltså i princip på en termin) och vill du ha studiehjälp från CSN, så är det det snabba och intensiva upplägger som du måste i så fall välja att satsa på.
    Men jag undrar vad är planen att göra senare, efter att du tar naturvetenskaplig examen från komvux? Men inte så jättehöga betyg (lågt meritvärde) kommer man ju inte in på de populära universitetsutbildningar som t.ex läkar- eller tandläkarprogrammet eller apotekarprogrammet eller veterinärutbildningen. Det är väldigt tråkigt att få frågor från ungdomar som har gymnasieexamen (högskoleförberedande) med lägre betyg i och som inte kommer in på någon eftergymnasial utbildning som de har tänkt sig och inte heller får några jobb (på grund av att de inte lärt sig ngt yrke). De står och "stampar" och inte kommer vidare...  Jag önskar att du funderar på följande: om du satsar på Yrkesexamen (t.ex mot yrke Undersköterska) så finns det efter det flera vägar att gå, t.ex kan man inom yrkeshögskola läsa vidare mot yrken som Specialistundersköterska, Tandsköterska, Med.sekreterare, Apotekstekniker, Instrument och Steriltekniker eller så kan man jobba ett tag först eller t o m jobba som Undersköterska fram till pensionen och inte läsa mer men man kan också söka till högskola-universitet (du har ju om jag förstår det rätt godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 och med examensbevis + de kurserna som jag nämnde precis så kommer du ha grundläggande behörighet till högskolestudier). På högskolenivå skulle du kunna läsa mot yrken som t.ex Arbetsterapeut, Dietist, Optiker, Fysioterapeut eller Socionom (bara för att ta några exempel).
    Kika t.ex på utbud inom yrkeshögskola (bl a brukar finnas flera inriktningar mot yrket specialistunderskoterska - t.ex kan man bli specialistundersköterska inom kirurgi, barn- och ungdom mm.)

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara19 : Okej tack för svar, nej jag behöver dem kurserna eftersom jag vill bli tandläkare och därför behöver jag bli godkänd i dem. Kommer jag inte in med mina betyg så kan man ju alltid göra högskoleprov eller plugga utomlands. Jag tycker inte att man ska behöva ändra på sin dröm bara för att man inte blev godkänd i några ämnen. Det är bara att läsa dem igen och välja en annan väg för att komma in på den utbildningen man vill.
    • Milla : OK, du har en plan. Du behöver godkända betyg i de kurserna som krävs för särskild behörighet till tandläkarprogrammet, ja. Jag undrar dock följande: har du tittat på antagningsstatistiken vid ansökan (antagning) till tandläkarprogrammen på de svenska lärosätena? Antagningsgräns ligger ständigt på över 20.0 vilket betyder att endast alla A-betygen från gymnasiet räcker ändå inte, utan man måste även ha några (helst alla, max 2.5 meritpoäng och höga, helst A-betygen, även i de kurserna). Du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen, där antagningsgräns brukar ligga högre än i BI, direktgruppen. Har du gjort högskoleprovet? Högt resultat krävs. Sedan är det ju inget som säger att man med yrkesexamen inte kan komma in på tandläkarprogrammet. I yrkesexamen kan man ta in kurserna fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 men man behöver inte ha fysik1a, kemi1, biologi1 eller matte 2 och 3 (matte 1 måste ingå i examensbevis alltid och det med godkänt betyg). Du gör givetvis som du vill. Jag ser bara en chans för dig att "komma ur den återvändsgränd" som du kan annars hamna i. Vi får tyvärr många frågor från elever med naturvetenskaplig gymnasieexamen som inte kommer in på den högskoleutbildning som de vill komma in på; de kanske gör högskoleprovet uppåt 10 gånger (i fem år 2 ggr om året) men ändå inte uppnår önskat resultat. Har man inte lärt sig ngt yrke, kan det bli rätt svårt att få jobb (och då tänker jag även på sommarjobb mellan årskurserna, exempelvis om du på tandläkarprogrammet vill sommarjobba mellan läsåren, på sommaren.. många tror att tandläkarstuderande kan redan efter första terminen få jobb som tandsköterska men det stämmer inte... ). Du förlorar i alla fall inget på att "ta en funderare" och även läsa frågor och svar här på forumet som ganska ofta handlar om att man ej får jobb eller kommer in på sin dröm-utbildning och ångrar att man inte lärt sig ngt yrke på gymnasiet eller på komvux, när man hade den möjligheten.