Anna
    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och förra året hamnade jag efter i matten. Jag får därför göra klart kapitlen som jag inte gjort detta år. Jag pluggar som bara den men jag börjar ändå bli orolig över att jag inte klarar av det. Jag undrar då: Kan jag ta själva studenten med ett F i matte? Jag vet ju att jag i så fall kommer få ett samlat betygsdokument istället för examensbevis. Men det jag undrar är om jag kommer få ha en vit mössa och springa ut med min klass?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!
    Det är klart du får ha en vit mössa och springa ut med din klass!
    Alla de som får Studiebevis (som inte uppnår kravet för Examensbevis) är med och "tar studenten".
    Sedan kan du komplettera på Komvux och tar i så fall Examensbevis från Komvux.

    Jag antar att det är Matematik 1 som du riskerar få F i.
    Och utan godkänt betyg i Matte 1 kan man, mycket riktigt, inte få Examensbevis, tyvärr.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Just nu läser jag matte 2b och i ettan läste jag 2a, vilket jag blev godkänd i. Men det spelar ingen roll antar jag, jag måste bli godkänd i både 2a och 2b för att få examen?
    • : Tack för svar förresten! blev glad!
    • Mikael : Vilket program går du på gymnasiet? Man brukar inte läsa 2a och 2b. Man läser oftast 2a ELLER 2b i matte.
    • : Oj jag menar att jag läste 1b och nu läser jag 2b.
    • Anna : Det är enbart Matte 1 som man MÅSTE ha godkänt i för att få Examensbevis. I Matte 2 kan ha F i betyg och ändå få Examensbevis (uppnå gymnasieexamen).
    Läs alla kommentarer