Hejsan, Janne!
    Boendeplats kommer tyvärr inte automatiskt med en gymnasieplats. Även om gymnasieskola har Internat eller Elevboende, betyder inte det, per automatik, att alla elever som får plats på den skolan kan få boendeplats. Ofta är platserna i första hand reserverade för elever på Riksrekryterande utbildningar; sedan kan det finnas kö-system till de övriga platser på elevboendet. Bra att ta kontakt med den gymnasieskola dit eleven vill söka och fråga om de har ”boendekoordinator” som kan ställa eleven i kö.

    Det blir också allt vanligare att gymnasieskolorna ställer stora krav på föräldrar till elever som ska bo på skolans internat/elevboende - ex. måste föräldrarna ofta ”skriva under på” att de kommer med omedelbar verkan till skolan om skolpersonal så kräver. På de flesta gymnasieskolor finns det inte Internat eller elevboende; då måste elevens familj lösa det själva, på egen hand.
    Viss ekonomisk hjälp kan man (ofta, inte alltid) - få, men alla kostnader täcks ju ändå inte, bara en del. Det är i princip omöjligt att få gå på gymnasiet på annan ort "helt gratis", dvs så att elevens familj inte ska bidra med att betala ett par tusen i månaden (för resor till - från skolan på helgerna och loven; omkostnader för mat och extrautgifter.. mm.).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Prata också med SYV på elevens skola (den eleven som ska söka studier på gymnasiet på annan ort).

    Vänligen
    ANNA