natalie

    Hej jag pluggar på komvux och är under 20 så får studiestöd. Jag har tänkt att plugga en kurs i april på heltid i 5 veckor som har 50 poäng. Får jag fortfarande studiestöd isåfall?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om en gymnasiekurs är på 50 poäng, då läses den på heltid på 2,5 veckor. Om du ska läsa den på fem veckor, då läser du den på halvtid (50% av studietakt).
    Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år har du (om du uppfyller övriga villkor också) rätt till studiemedel; innan dess - till studiehjälpen (studiebidraget). Min uppfattning är den att man har rätt till studiehjälpen (studiebidraget) från CSN när man läser på komvux endast om man läser på heltid. Det upplägger du berättar om i din fråga = studier på Halvtid (50% av studietakt), och så som jag förstår reglerna så får du i så fall inte några utbetalningar från CSN. Men du får gärna kontakta de som jobbar på CSN; de experter på frågor om ekonomiska studiestöd och borde ge dig rätt svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • natalie : Hej, när jag kollar på komvux står det att kursen är på 100% och 5 veckor trots att den är 50 poäng. Så förstår inte riktigt vad det betyder, hittar ingen tid som erbjuder 2.5 veckor
    • Milla : På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. Kontakta komvux i din kommun och fråga om den kursen du är intresserad av.